Hinnoittelumallin kehitysprojekti ja sen merkitys organisaatiolle
Mattila, Matti (2019)
Kandidaatintutkielma
Mattila, Matti
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001314184
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001314184
Tiivistelmä
Nopea teknologian kehittyminen ja datan lisääntyminen pakottaa yritykset miettimään keinoja datan hallintaan ja analysoimiseen. Datan analysoimisella on merkittäviä vaikutuksia johdon strategisiin päätöksiin, ja sen hyödyntämisellä on mahdollista saada merkittävää kilpailuetua. Tämä työ käsitteleekin datanhallinnan merkitystä pienen suomalaisen tukkualan yrityksessä. Tutkittavana ilmiönä on master datan yhteys yrityksen strategisiin hinnoittelupäätöksiin. Sen lisäksi työssä arvioidaan yrityksen hinnoittelustrategiaan liittyvää hinnoittelumallin toteutumista ja siitä syntyviä vaikutuksia projektityön näkökulmasta.
Tutkielma koostuu teoreettisestä viitekehyksestä ja empiirisestä osasta. Ensimmäisenä teoriakehyksenä on projektityö, jossa käydään läpi aiempaa kirjallisuutta eri projektityypeistä, kehitysprojektin ominaisuuksista ja niissä esiintyvistä vaiheista. Toisena teoreettisena viitekehyksenä on master data, jossa käsitellään sen piirteitä, hallintaa ja haasteita. Tutkielman empiirinen osuus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa. Empiirinen osuus sisältää myös uuden hinnoittelumallin rakentamisen työnkulun.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että uuden hinnoittelumallin rakentaminen on toteutettu onnistuneesti. Asiakasluokkien luominen ja asiakashinnastojen yhdenmukaistaminen on vähentänyt merkittävästi työntekijöiden rutiininomaista työtä myyntitilauksien suhteen, kun järjestelmä hakee asiakkaalle oikean hinnan automaattisesti. Dataa on syytä seurata aktiivisesti erityisesti alkuvaiheessa, mutta virhealttiudet tulevat jatkossa vähenemään alkuperäisestä tilasta. Hinnastojen yhdenmukaistaminen helpottaa myös datan analysoimista ja sen hallintaa. The fast evolving of technology and increasing of data is forcing companies to come up with ways to control and analyse data. The analysing of data has significant impact on the strategic calls of the management, and its usage can give the company notable competitive advantage. This thesis goes through the importance of data management in a small Finnish wholesale company. The phenomenon researched here is the connection between master data and the strategic pricing decisions of the company. In addition, the company’s pricing model associated with the pricing strategy and the following consequences are evaluated from a project standpoint.
The thesis consists of a theoretical framework and an empirical segment. The first theoretical framework is project work. This segment goes through previous literature on different types of projects, the features of a development project and its phases. The second theoretical framework talks about master data and its features, control and challenges. The empiric segment of the thesis is executed as a qualitative case study by interviewing the CEO of the company. This segment also contains a depiction of the workflow of creating the pricing model.
Based on this thesis it can be said that creating and initialising the new pricing model was executed successfully. Creating customer classification and standardizing customer pricelists has significantly decreased routine work of employees when it comes to sales orders because the system retrieves the correct price automatically. Following the data actively is important especially in the early stages, but mistakes will decrease in the future. Standardizing the pricelist also makes analysing and controlling the data easier.
Tutkielma koostuu teoreettisestä viitekehyksestä ja empiirisestä osasta. Ensimmäisenä teoriakehyksenä on projektityö, jossa käydään läpi aiempaa kirjallisuutta eri projektityypeistä, kehitysprojektin ominaisuuksista ja niissä esiintyvistä vaiheista. Toisena teoreettisena viitekehyksenä on master data, jossa käsitellään sen piirteitä, hallintaa ja haasteita. Tutkielman empiirinen osuus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa. Empiirinen osuus sisältää myös uuden hinnoittelumallin rakentamisen työnkulun.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että uuden hinnoittelumallin rakentaminen on toteutettu onnistuneesti. Asiakasluokkien luominen ja asiakashinnastojen yhdenmukaistaminen on vähentänyt merkittävästi työntekijöiden rutiininomaista työtä myyntitilauksien suhteen, kun järjestelmä hakee asiakkaalle oikean hinnan automaattisesti. Dataa on syytä seurata aktiivisesti erityisesti alkuvaiheessa, mutta virhealttiudet tulevat jatkossa vähenemään alkuperäisestä tilasta. Hinnastojen yhdenmukaistaminen helpottaa myös datan analysoimista ja sen hallintaa.
The thesis consists of a theoretical framework and an empirical segment. The first theoretical framework is project work. This segment goes through previous literature on different types of projects, the features of a development project and its phases. The second theoretical framework talks about master data and its features, control and challenges. The empiric segment of the thesis is executed as a qualitative case study by interviewing the CEO of the company. This segment also contains a depiction of the workflow of creating the pricing model.
Based on this thesis it can be said that creating and initialising the new pricing model was executed successfully. Creating customer classification and standardizing customer pricelists has significantly decreased routine work of employees when it comes to sales orders because the system retrieves the correct price automatically. Following the data actively is important especially in the early stages, but mistakes will decrease in the future. Standardizing the pricelist also makes analysing and controlling the data easier.