Yhdysvaltalaisten listautuneiden jälleenmyyntiyritysten ympäristövastuullisuuden vaikutus kannattavuuteen vuosina 2014-2018
Salonen, Antti (2020)
Kandidaatintutkielma
Salonen, Antti
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002034287
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002034287
Tiivistelmä
Ilmastonmuutoksesta ja maapallon saastumisesta on tullut suhteellisen lyhyessä ajassa yksi suurimmista ihmiskuntaa koskevista uhkista. Valtioiden ja yksittäisten kuluttajienkin tietoisuus ympäristöongelmista on kasvanut runsaasti, ja tämä on pakottanut yritykset reagoimaan toimintaympäristönsä muuttumiseen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, onko yritysten ympäristövastuullisuuden ja kannattavuuden välillä yhteyttä. Ympäristövastuullisuuden vaikutusta yritysten taloudelliseen suoriutumiseen on tutkittu aiemminkin, mutta tutkimuksista on saatu ristiriitaisia tuloksia.
Tutkimuksessa tarkasteltiin yritysten ympäristövastuullisuuden ja kannattavuuden välistä yhteyttä kaksisuuntaisesti, eli tarkasteltavana oli myös kannattavuuden mahdollinen vaikutus ympäristövastuullisuuteen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin paneelidatan regressioanalyysia, ja tutkittavien yritysten ympäristövastuullisuutta ja kannattavuutta koskevat arvot saatiin Refinitiv Eikon -tietokannasta. Kannattavuutta tarkasteltiin kahdella suhteellisen kannattavuuden tunnusluvulla: koko pääoman tuottoasteella sekä sijoitetun pääoman tuottoasteella. Tutkimuksessa mukana olleet yritykset olivat kaikki yhdysvaltalaisia pörssiin listautuneita jälleenmyyntitoimialalla toimivia yrityksiä, ja tarkasteltava ajanjakso sijoittui vuosien 2014 – 2018 välille.
Tutkimuksessa ei havaittu tilastollisesti merkitsevää yhteyttä ympäristövastuullisuuden ja kannattavuuden välillä, joten tämän tutkimuksen perusteella yritysten ympäristövastuullisuuden ei voida todeta vaikuttavan niiden kannattavuuteen, eikä vastaavasti kannattavuuskaan vaikuta ympäristövastuullisuuteen. Tutkimuksessa käytetty kontrollimuuttuja, yrityksen taseen loppusumman luonnollinen logaritmi, korreloi kuitenkin sekä negatiivisesti koko pääoman tuottoasteen kanssa että positiivisesti ympäristövastuullisuuden kanssa. Climate change and the increasing pollution of our planet has become one of the most severe threats for humanity in a moderately short period of time. The awareness of countries and individual consumers regarding this threat has increased drastically, and this has forced companies to react to the changing business environment. The goal of this study is to examine if there is a relationship between corporate environmental responsibility and the profitability of an organization. Prior studies on this subject exists, but the results have been contradictory.
In this research, the relationship between corporate environmental responsibility and profitability of organizations was examined both ways, meaning that the possible effect of profitability on corporate environmental responsibility was also analyzed. The research method used in the study was a regression analysis of panel data, and all data regarding environmental responsibility and profitability were obtained from the Refinitiv Eikon -database. Profitability variables used in the study were created using two different ratios of relative profitability: return on assets and return on invested capital. All companies involved were listed American general retailers and the examined time period was 2014 - 2018.
The results of this research indicate that there is no statistically significant relationship between the corporate environmental responsibility and profitability of organizations. Correspondingly, the profitability of an organization does not have a statistically significant effect on the corporate environmental responsibility. However, the control variable used in the analysis, which was the natural logarithm of total assets of a company, had a statistically significant negative correlation with return on assets, and a positive correlation on corporate environmental responsibility.
Tutkimuksessa tarkasteltiin yritysten ympäristövastuullisuuden ja kannattavuuden välistä yhteyttä kaksisuuntaisesti, eli tarkasteltavana oli myös kannattavuuden mahdollinen vaikutus ympäristövastuullisuuteen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin paneelidatan regressioanalyysia, ja tutkittavien yritysten ympäristövastuullisuutta ja kannattavuutta koskevat arvot saatiin Refinitiv Eikon -tietokannasta. Kannattavuutta tarkasteltiin kahdella suhteellisen kannattavuuden tunnusluvulla: koko pääoman tuottoasteella sekä sijoitetun pääoman tuottoasteella. Tutkimuksessa mukana olleet yritykset olivat kaikki yhdysvaltalaisia pörssiin listautuneita jälleenmyyntitoimialalla toimivia yrityksiä, ja tarkasteltava ajanjakso sijoittui vuosien 2014 – 2018 välille.
Tutkimuksessa ei havaittu tilastollisesti merkitsevää yhteyttä ympäristövastuullisuuden ja kannattavuuden välillä, joten tämän tutkimuksen perusteella yritysten ympäristövastuullisuuden ei voida todeta vaikuttavan niiden kannattavuuteen, eikä vastaavasti kannattavuuskaan vaikuta ympäristövastuullisuuteen. Tutkimuksessa käytetty kontrollimuuttuja, yrityksen taseen loppusumman luonnollinen logaritmi, korreloi kuitenkin sekä negatiivisesti koko pääoman tuottoasteen kanssa että positiivisesti ympäristövastuullisuuden kanssa.
In this research, the relationship between corporate environmental responsibility and profitability of organizations was examined both ways, meaning that the possible effect of profitability on corporate environmental responsibility was also analyzed. The research method used in the study was a regression analysis of panel data, and all data regarding environmental responsibility and profitability were obtained from the Refinitiv Eikon -database. Profitability variables used in the study were created using two different ratios of relative profitability: return on assets and return on invested capital. All companies involved were listed American general retailers and the examined time period was 2014 - 2018.
The results of this research indicate that there is no statistically significant relationship between the corporate environmental responsibility and profitability of organizations. Correspondingly, the profitability of an organization does not have a statistically significant effect on the corporate environmental responsibility. However, the control variable used in the analysis, which was the natural logarithm of total assets of a company, had a statistically significant negative correlation with return on assets, and a positive correlation on corporate environmental responsibility.