Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Raskaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen

Anttilainen, Tuomas (2020)

Katso/Avaa
Kandityo_Tuomas_Anttilainen.pdf (448.2Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Anttilainen, Tuomas
2020

School of Energy Systems, Ympäristötekniikka

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002115150

Tiivistelmä

Tämän kandidaatintyön tavoitteena on tunnistaa ratkaisuja raskaan liikenteen tuottamien kasvihuonekaasupäästöjen määrän vähentämiseen. Raskaana liikenteenä tässä työssä käsitellään maalla liikkuvista ajoneuvoista vain rekkoja sekä kuorma-autoja. Erilaiset bussit sekä linja-autot rajataan työn ulkopuolelle. Työssä tarkastellaan raskaan liikenteen suurimpia elinkaaren aikaisia päästölähteitä ja perehdytään erilaisiin keinoihin, joilla näiden lähteiden päästöjä voidaan vähentää. Vähennyskeinoina työssä tarkastellaan voimanlähteiden muutoksia, energiatehokkuuden parantamista sekä käytönaikaista optimointia. Vähennyskeinojen vaikutuksia vertaillaan case-vertailun avulla. Vertailussa tutkitaan, kuinka paljon erilaisilla ratkaisuilla voidaan vaikuttaa yhden rekkayksikön päästöihin, kun se kuljettaa rahtinsa Tallinnasta Berliiniin. Lopun johtopäätöksissä ja yhteenvedossa käydään läpi vertailun tuloksia ja pohditaan, millä keinoilla raskaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä kannattaisi tulevaisuudessa lähteä vähentämään.
 
The main objective of this bachelor’s thesis is to identify solutions in reducing greenhouse gas emissions in heavy traffic. In this thesis heavy traffic is narrowed down to large freight trucks and lorries. Different kind of buses are left out. The thesis examines the major greenhouse gas sources of a heavy traffic vehicles life cycle and explores ways to reduce emissions from these sources. Changes in power sources, improvement of energy efficiency and optimization of usage are considered as methods of emission reduction. These methods are compared with a case comparison. The comparison studies how different methods affect the emissions of a single truck unit when it transports its cargo from Tallinn to Berlin. The conclusions and summary will look at the results of the case comparison and look into the ways of reducing greenhouse gas emissions of heavy traffic in the future.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [4756]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste