Ketterän organisaation heimomallin hyödyntäminen tiedolla johtamisessa : case Verohallinto
Kemppainen, Henna (2020)
Pro gradu -tutkielma
Kemppainen, Henna
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002125328
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002125328
Tiivistelmä
Jatkuvat muutokset toimintaympäristössä, suuri tiedon määrä ja sen hyödynnettävyys vaativat organisaatioilta ketteryyttä, tehokkuutta ja nopeaa arvontuottoa. Itseohjautuviin tiimeihin perustuvalla heimomallilla voidaan toteuttaa ketterää toimintatapaa, vastata ympäristön tuomiin haasteisiin ja vahvistaa tiedolla johtamista.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin ketterän organisaatiomallin toteutumista Verohallinnon heimomallissa sekä miten heimomalli on muuttanut tiedolla johtamista organisaatiossa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten heimomalli tukee tiedolla johtamista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastateltavana oli johdon edustajia, esimiehiä, heimopäälliköitä sekä analyytikoita, jotka toimivat heimoissa tai ovat muutoin kytköksissä heimomalliin.
Ketterää organisaatiota tarkasteltiin sen peruspilarien strategian, rakenteiden, prosessien ja ihmisten kautta, ja tiedolla johtamista taas tiedon tuottamisen ja tiedon hyödyntämisen kautta.
Tutkimustulosten mukaan heimomallin ominaispiirteet tukevat tiedolla johtamista linkittymällä ketterän organisaation peruspilarien kautta tiedon tuottamiseen ja hyödyntämiseen. Heimomallin kautta toiminta perustuu strategiaan, yhteiseen tavoitetilaan ja jaettuun visioon. Toiminta on asiakaslähtöistä, tiimit valtaistettuja ja itseohjautuvia, ja organisaatiossa on vahva tiedon kulttuuri. Aktiivinen yhteistyö ja ekosysteemiajattelu, yhteiset tilat, jatkuva oppiminen ja kehittäminen, kokeilukulttuuri sekä tiedon ja toiminnan läpinäkyvyys tukevat tiedon tuottamista ja hyödyn-tämistä ja siten tiedolla johtamista. Constant changes in the operating environment, the high amount of information and its usability set requirements for organisations to be agile, efficient and fast in value-creation. A tribe model based on self-organising teams is tool to implement agile methods, meet the operating environment’s challenges and enhance evidence-based management.
This study examined the implementation of agile methods in the tribe model of the Tax Administration and how the tribe model has changed evidence-based management in the organisation. The aim of the study was to find out how the tribe model supports evidence-based management.
The study was conducted as a qualitative case study. The empirical part of the study was executed as semi-structured thematic interviews. Interviewees included executives, supervisors, tribe leaders, and analysts who work in tribes or are otherwise connected to the tribe model.
Agile organisation was examined through its base pillars of strategy, structures, processes and people, and evidence-based management was examined through knowledge generation and knowledge utilisation.
According to the research results, characteristics of the tribe model support evidence-based management by linking through the agile organisation’s base pillars to the generation and utilisation of knowledge. Through the tribe model operations are based on strategy, common goal and shared vision. Activities are customer driven, teams empowered and self-organised, and the organisation has a strong knowledge culture. Active collaboration and ecosystem-thinking, common facilities, continuous learning and development, culture of experimentation, and transparency of knowledge and operations support the knowledge generation and utilisation and thus evidence-based management.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin ketterän organisaatiomallin toteutumista Verohallinnon heimomallissa sekä miten heimomalli on muuttanut tiedolla johtamista organisaatiossa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten heimomalli tukee tiedolla johtamista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastateltavana oli johdon edustajia, esimiehiä, heimopäälliköitä sekä analyytikoita, jotka toimivat heimoissa tai ovat muutoin kytköksissä heimomalliin.
Ketterää organisaatiota tarkasteltiin sen peruspilarien strategian, rakenteiden, prosessien ja ihmisten kautta, ja tiedolla johtamista taas tiedon tuottamisen ja tiedon hyödyntämisen kautta.
Tutkimustulosten mukaan heimomallin ominaispiirteet tukevat tiedolla johtamista linkittymällä ketterän organisaation peruspilarien kautta tiedon tuottamiseen ja hyödyntämiseen. Heimomallin kautta toiminta perustuu strategiaan, yhteiseen tavoitetilaan ja jaettuun visioon. Toiminta on asiakaslähtöistä, tiimit valtaistettuja ja itseohjautuvia, ja organisaatiossa on vahva tiedon kulttuuri. Aktiivinen yhteistyö ja ekosysteemiajattelu, yhteiset tilat, jatkuva oppiminen ja kehittäminen, kokeilukulttuuri sekä tiedon ja toiminnan läpinäkyvyys tukevat tiedon tuottamista ja hyödyn-tämistä ja siten tiedolla johtamista.
This study examined the implementation of agile methods in the tribe model of the Tax Administration and how the tribe model has changed evidence-based management in the organisation. The aim of the study was to find out how the tribe model supports evidence-based management.
The study was conducted as a qualitative case study. The empirical part of the study was executed as semi-structured thematic interviews. Interviewees included executives, supervisors, tribe leaders, and analysts who work in tribes or are otherwise connected to the tribe model.
Agile organisation was examined through its base pillars of strategy, structures, processes and people, and evidence-based management was examined through knowledge generation and knowledge utilisation.
According to the research results, characteristics of the tribe model support evidence-based management by linking through the agile organisation’s base pillars to the generation and utilisation of knowledge. Through the tribe model operations are based on strategy, common goal and shared vision. Activities are customer driven, teams empowered and self-organised, and the organisation has a strong knowledge culture. Active collaboration and ecosystem-thinking, common facilities, continuous learning and development, culture of experimentation, and transparency of knowledge and operations support the knowledge generation and utilisation and thus evidence-based management.