Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yrityksen yhteiskuntavastuu kestävän kilpailuedun tekijänä

Mäkinen, Markus (2020)

Katso/Avaa
kandidaatintutkielma_makinen_markus.pdf (435.9Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintutkielma

Mäkinen, Markus
2020

School of Business and Management, Kauppatieteet

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002125333

Tiivistelmä

Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, miten yrityksen yhteiskuntavastuusta on mahdollista rakentaa yritykselle strategisesti merkittävä ja kestävän kilpailuedun tekijä. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena, ja tutkittavaksi yritykseksi on valittu kahvi- ja maustamistuotteita valmistava Meira Oy. Meira Oy on vuonna 1914 perustettu helsinkiläinen yritys, jolla on Suomessa markkinajohtajan asema maustamistuotteiden valmistuksessa. Tavoitteena on tutkia, mitkä yhteiskuntavastuu osa-alueet erityisesti nähdään yrityksessä tärkeinä.

Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään yrityksen yhteiskuntavastuun käsitettä, sen kehitystä ja mitä yrityksen yhteiskuntavastuun eri osa-alueet pitävät sisällään. Teoreettinen viitekehys perustuu kestävän kilpailuedun käsitteeseen, sekä resurssiperusteiseen näkemykseen, keskittyen erityisesti analysoimaan kestävää kilpailuetua niin sanotun VRIN-viitekehyksen avulla.

Tutkielman empiirisessä aineistossa analysoidaan Meira Oy:tä koskevaa aineistoa liittyen yrityksen yhteiskuntavastuuseen. Tutkielman analysoinnissa on hyödynnetty myös muiden toimialan yritysten sekä Meira Oy:n emoyhtiön julkaisemia raportteja. Tutkielman keskeisenä tuloksena nousi esille toimialasta riippumaton yrityksen yhteiskuntavastuun huomioimisen välttämättömyys.
 
This Bachelor’s thesis investigates the possibilities to create sustainable competitive advantage by including processes related to corporate social responsibility in corporation’s business strategy. This case study investigates processes related to corporate social responsibility of coffee roastery and spice company Meira Oy. Meira Oy is a corporation based in Helsinki and holds the position of market leader in spice retailing.

The theoretical framework of this bachelor’s thesis studies the definition and dimensions of corporate social responsibility. Different aspects of resource-based view, its development and sustainable competitive advantage are also defined in the theoretical framework. In this thesis, so called VRIN-framework is especially used to evaluate the sustainable advantage of a
firm.

In the empirical part of this study, different publicly available reports related to corporate social responsibility are analysed published by Meira Oy, but also its competitors and its parent company. Regardless the industry, the importance of paying attention to corporate social responsibility was the main finding in this bachelor’s thesis.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [6192]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste