Helsingin Satama Oy:n hiilijalanjäljen pienentäminen hankintaprosessin kautta
Valosalmi, Jonna (2020)
Diplomityö
Valosalmi, Jonna
2020
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002175575
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002175575
Tiivistelmä
Diplomityö tehtiin Helsingin Satama Oy:n toimeksiantona, ja siinä selvitettiin hankintojen hiilijalanjäljen pienentämismahdollisuuksia hankintaprosessissa. Työn ensisijaisena tavoitteena oli selvittää, millaisia keinoja hankinnoista aiheutuvien kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen on olemassa ja miten niitä voidaan hyödyntää Helsingin Satama Oy:n hankinnoissa. Lisäksi tavoitteena oli luoda toimintaohje tukemaan ja antamaan suosituksia hiilijalanjäljen huomiointiin hankintaprosessien aikana. Tutkimuksen teoriaosassa kuvataan Helsingin Satama Oy:n toimintaa ja vastuullisuusstrategiaa sekä sen hankintoja koskevia säädöksiä ja käytäntöjä. Toimeksiantajan tyypillisimmistä hankinnoista aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä sekä niiden vähentämiseen soveltuvia työkaluja ja parhaita käytäntöjä kartoitettiin kirjallisuuskatsauksella. Työn empiriaosan tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja, joiden avulla selvitettiin Helsingin Satama Oy:n hankintoihin liittyviä nykykäytänteitä ja vähähiilisempiin hankintoihin liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita.
Tutkimuksen perusteella hankinnan ympäristövaikutukset tulee huomioida jo aikaisin hankintaprosessissa. Useiden hankintalajien elinkaaren aikaisten kasvihuonekaasupäästöjen hallintaan voidaan hyödyntää olemassa olevia ympäristökriteerejä. Suoraan hiilijalanjälkeen liittyvien kriteerien käyttö ei kuitenkaan ole yleistä, lukuun ottamatta rakentamista. Sopivat vähähiilisyyteen tähtäävät hankintakriteerit on määritettävä hankintakohtaisesti. Työn tulosten perusteella annettiin ehdotuksia ja toimintaohje toimeksiantajan hankintaprosessien tueksi. Diplomityötä hyödynnetään jatkossa Helsingin Satama Oy:n epäsuorien kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen. This Master’s thesis was assigned by the Port of Helsinki and it investigates reduction possibilities of the organization’s carbon footprint through the procurement process. The main objective of this thesis was to explore ways to impact the greenhouse gas emissions of procurements as well as to find out how they can be implemented to the Port of Helsinki’s procurement processes. Additionally, instructions that support and give recommendations to managing emissions in practice were to be developed. The theoretical part of the thesis explains the Port of Helsinki’s operations, sustainability strategy in addition to legislation and practices related to the organization’s procurements. Literature sources were surveyed to find out sources of greenhouse gas emissions in different types of procurements and furthermore, to find applicable tools and best practices for managing those emissions. In the empirical part of the thesis, semi-structured interviews were conducted to examine present procurement practices and the possibilities and challenges of low-carbon procurement in the Port of Helsinki.
To reduce greenhouse gas emissions, the environmental impacts of procurement need to be considered at early stages of the procurement process. Existing environmental criteria can be used to control the life cycle greenhouse gases of most procurement types. However, directly carbon footprint related criteria are not commonly used except in the case of building. The selection of the most suitable low-carbon procurement criteria must be done case-specifically. Based on the results of this thesis, suggestions and a guideline for future procurement processes were given. This thesis will be utilized to reduce indirect emissions of the Port of Helsinki.
Tutkimuksen perusteella hankinnan ympäristövaikutukset tulee huomioida jo aikaisin hankintaprosessissa. Useiden hankintalajien elinkaaren aikaisten kasvihuonekaasupäästöjen hallintaan voidaan hyödyntää olemassa olevia ympäristökriteerejä. Suoraan hiilijalanjälkeen liittyvien kriteerien käyttö ei kuitenkaan ole yleistä, lukuun ottamatta rakentamista. Sopivat vähähiilisyyteen tähtäävät hankintakriteerit on määritettävä hankintakohtaisesti. Työn tulosten perusteella annettiin ehdotuksia ja toimintaohje toimeksiantajan hankintaprosessien tueksi. Diplomityötä hyödynnetään jatkossa Helsingin Satama Oy:n epäsuorien kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen.
To reduce greenhouse gas emissions, the environmental impacts of procurement need to be considered at early stages of the procurement process. Existing environmental criteria can be used to control the life cycle greenhouse gases of most procurement types. However, directly carbon footprint related criteria are not commonly used except in the case of building. The selection of the most suitable low-carbon procurement criteria must be done case-specifically. Based on the results of this thesis, suggestions and a guideline for future procurement processes were given. This thesis will be utilized to reduce indirect emissions of the Port of Helsinki.