Tiimin päätöksenteko itseohjautuvassa asiantuntijaorganisaatiossa
Hausalo, Marjukka (2020)
Lataukset:
Kandidaatintutkielma
Hausalo, Marjukka
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002175593
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002175593
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää miten organisaatiomuutos, siirtyminen itseohjautuviin tiimeihin vaikuttaa case-yrityksen asiantuntijatiimien työskentelyyn. Tarkastelun kohteena on erityisesti päätöksenteko tiimeissä. Aikaisemmista tutkimuksista ja teorioista etsitään teemoja, jotka parhaiten edistävät itseohjautuvien tiimien päätöksentekoa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen kohteena oli keskisuuri asiantuntijaorganisaatio ja aineisto kerättiin kolmella teemahaastatteluilla. Haastateltavat valittiin harkinnanvaraisella otannalla yrityksen asiantuntijoista. Aineiston analysointimetodina käytettiin teoriasidonnaista analyysia.
Tutkimustuloksissa nousi esiin erityisesti tiedon jakamisen, tiedon saatavuuden ja tiedon hyödyntämisen merkitys tiimien päätöksenteossa. Päätöksentekoa tiimeissä tukee yritystason tavoitteiden selkeä kommunikointi johdolta. Tiimeille annettu valta ja vastuu päätöksenteosta lisää tiimien kokemaa omistajuutta omiin tehtäviinsä. Lisäksi avoin ja hyväksyvä kulttuuri kannustaa tiimejä osallistumaan keskusteluun ja kertomaan myös epäonnistumisista, mikä tukee tiimien oppimista. Purpose of this bachelor’s thesis is to find out how organizational change, moving to self-directed organization, affects work of expert teams in the case company. The focus is particularly on team decision making. Themes that best facilitate decision-making in self-organized teams are searched from previous research and theories.
The study was conducted as a qualitative case study. The research focused on a medium-sized expert organization and three thematic interviews were used to collect the material. The interviewees were selected by a discretionary sample of company experts. Abductive analysis was used as the method of data analysis.
The research findings highlighted the importance of knowledge sharing, access to knowledge and knowledge utilization in team decision making. Team decision making is supported by clarification of company level goals from management. Empowering teams in decision making increases their ownership of their tasks. In addition, an open and accepting culture encourages teams to engage in discussion and report failures, which supports team learning.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen kohteena oli keskisuuri asiantuntijaorganisaatio ja aineisto kerättiin kolmella teemahaastatteluilla. Haastateltavat valittiin harkinnanvaraisella otannalla yrityksen asiantuntijoista. Aineiston analysointimetodina käytettiin teoriasidonnaista analyysia.
Tutkimustuloksissa nousi esiin erityisesti tiedon jakamisen, tiedon saatavuuden ja tiedon hyödyntämisen merkitys tiimien päätöksenteossa. Päätöksentekoa tiimeissä tukee yritystason tavoitteiden selkeä kommunikointi johdolta. Tiimeille annettu valta ja vastuu päätöksenteosta lisää tiimien kokemaa omistajuutta omiin tehtäviinsä. Lisäksi avoin ja hyväksyvä kulttuuri kannustaa tiimejä osallistumaan keskusteluun ja kertomaan myös epäonnistumisista, mikä tukee tiimien oppimista.
The study was conducted as a qualitative case study. The research focused on a medium-sized expert organization and three thematic interviews were used to collect the material. The interviewees were selected by a discretionary sample of company experts. Abductive analysis was used as the method of data analysis.
The research findings highlighted the importance of knowledge sharing, access to knowledge and knowledge utilization in team decision making. Team decision making is supported by clarification of company level goals from management. Empowering teams in decision making increases their ownership of their tasks. In addition, an open and accepting culture encourages teams to engage in discussion and report failures, which supports team learning.