Lahden Aluetaksin toiminnan hiilijalanjälki ja mahdollisuudet sen pienentämiseksi käyttövoimamuutoksilla
Hannelin, Eetu (2020)
Kandidaatintyö
Hannelin, Eetu
2020
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002185670
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002185670
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä määritetään Lahden Aluetaksin käytössä olevien ajoneuvojen hiilijalanjälki ISO 14067 standardin käsitteiden ja periaatteiden mukaan. Yhtenä systeeminä ajatellaan Lahden Aluetaksien kaikkien ajoneuvojen toimintaa ja toiminnallisena yksikkönä ajoneuvokannan vuodessa ajettuja kilometrejä. Laskennassa dokumentoidaan vain fossiiliset kasvihuonekaasupäästöt. Työn tavoitteena on määrittää aluetaksien hiilijalanjälki henkilöautojen elinkaaren kasvihuonekaasupäästöiltään merkittävimmistä vaiheista sekä määrittää se eri käyttövoimilla. Laskennat tehdään nykytilanteelle ja tulevaisuudelle. Laskentojen perustana käytetään osittain Lahden Aluetaksilta saatua primääridataa ja osittain tutkimuksista ja muusta kirjallisuudesta saatua sekundääristä dataa. Rajaukset ja oletukset tehdään laskennan tavoitteen mukaisesti.
Teoriaosuudella perustellaan hiilijalanjäljen määrittäminen ja tarvittavien lukuarvojen valinta laskentaa varten. Lukuarvoista tuodaan esille mahdollisesti eri vaihtoehtoja ja kuvataan, mihin nämä arviot perustuvat. Jokaiselle eri käyttövoimasysteemille tuodaan esille käyttövoiman valmistuksen ja käytön hiilijalanjäljen selvittämiseen vaadittavat lukuarvot. Lisäksi sähkökäyttöisille ajoneuvoille selvitetään akun valmistuksen tuottama lisäys hiilijalanjälkeen.
Laskennoissa esitetään tulokset kaavioiden avulla. Tarkastellessa koko ajoneuvokannan nykytilanteen tuottamaa hiilijalanjälkeä, tulokset osoittautuivat olevan lähellä Suomessa odotettuja lukuja, jossa ajoneuvon valmistus aiheuttaa 10-15 % ajoneuvojen hiilijalanjäljestä, polttoaineen valmistus 10-15 % ja polttoaineen käyttö 70-80 %. Nykytilanteen elinkaariseksi hiilijalanjäljeksi saatiin n. 2000 t. CO2ekv./a. Valitsemalla kestävästi tuotetut biopolttoaineet tai sähkön käyttövoimaksi, huomataan, että hiilijalanjälki vähenee merkittävästi ja jopa alle puoleen nykytilanteeseen verrattuna. The purpose of this bachelor’s thesis is to define Lahti Aluetaksi’s carbon footprint with ISO 14067 as guidance. The ISO 14067 standard gives concepts, principals, calculation and communication guidance for defining carbon footprint (CF) of a product. As a system for calculation is the operation of Lahti Aluetaksi and a functional unit is yearly drive distances of Lahti Aluetaksi. Only fossil greenhouse gases are documented. The carbon footprint of Aluetaksi is defined in the most significant life cycles (LC), phases and with different driving powers. The calculations are made of the present and long term with predicted values. The basis for the calculations is a primary data package from Lahti Aluetaksi and secondary data from research and literature. Presumptions and limitations are made according to purpose of this paper.
Theory part is the argument for the CF’s definition and for the chosen values for calculation. The variable for the system is the driving power of the vehicles. In addition, the CF of battery manufacturing is calculated for electric vehicles. The calculations are presented with figures. The present CF from the most significant LC phases seems to follow the expected values for vehicles’ CF values in Finland. The present CF is estimated to be approximately 2000 t. CO2eq./a. The calculations show that with biofuels or electricity as driving powers, the CF is reduced significantly
Teoriaosuudella perustellaan hiilijalanjäljen määrittäminen ja tarvittavien lukuarvojen valinta laskentaa varten. Lukuarvoista tuodaan esille mahdollisesti eri vaihtoehtoja ja kuvataan, mihin nämä arviot perustuvat. Jokaiselle eri käyttövoimasysteemille tuodaan esille käyttövoiman valmistuksen ja käytön hiilijalanjäljen selvittämiseen vaadittavat lukuarvot. Lisäksi sähkökäyttöisille ajoneuvoille selvitetään akun valmistuksen tuottama lisäys hiilijalanjälkeen.
Laskennoissa esitetään tulokset kaavioiden avulla. Tarkastellessa koko ajoneuvokannan nykytilanteen tuottamaa hiilijalanjälkeä, tulokset osoittautuivat olevan lähellä Suomessa odotettuja lukuja, jossa ajoneuvon valmistus aiheuttaa 10-15 % ajoneuvojen hiilijalanjäljestä, polttoaineen valmistus 10-15 % ja polttoaineen käyttö 70-80 %. Nykytilanteen elinkaariseksi hiilijalanjäljeksi saatiin n. 2000 t. CO2ekv./a. Valitsemalla kestävästi tuotetut biopolttoaineet tai sähkön käyttövoimaksi, huomataan, että hiilijalanjälki vähenee merkittävästi ja jopa alle puoleen nykytilanteeseen verrattuna.
Theory part is the argument for the CF’s definition and for the chosen values for calculation. The variable for the system is the driving power of the vehicles. In addition, the CF of battery manufacturing is calculated for electric vehicles. The calculations are presented with figures. The present CF from the most significant LC phases seems to follow the expected values for vehicles’ CF values in Finland. The present CF is estimated to be approximately 2000 t. CO2eq./a. The calculations show that with biofuels or electricity as driving powers, the CF is reduced significantly