Implementing kanban In the operational purchasing process of two-bin items : a case study in the metal industry
Suominen, Markus (2020)
Pro gradu -tutkielma
Suominen, Markus
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002185677
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002185677
Tiivistelmä
This master’s thesis researches implementing kanban in the operational purchasing process of two bin items and is conducted as a case study in a case company. The objective of the research is to increase performance in the case company from the perspective of purchasing and usage of two-bin items. The implementation is carried out in one of the case company’s factories.
Both qualitative and quantitative research methods are used. Observations are the main qualitative method whereas quantitative data is extracted and analyzed from the case company enterprise resource planning system. Both of these research methods help in mapping out the current state in the case company. Theoretical framework is provided of the topics of purchasing, inventory management and kanban for a comprehensive view of the relevant subject areas for the research.
Investigating the current state of the case company regarding the usage and replenishment of two-bin items help in identifying crucial targets for development. Results of the development project suggest that the implementation of kanban increased performance both in the operational purchasing of two-bin items as well as in the usage of them. These results are based on subjective feedback from the employees of the case company involved daily with two-bin items.
By analyzing the results, a conclusion is drawn that the implementation was a success. The steps followed in this research along with templates and guidelines created enable the case company to implement kanban in their other factories as well, should they choose to do so. Tämä pro gradu -tutkielma tutkii kanban-menetelmän hyödyntämistä kaksilaatikkonimikkeiden operatiivisessa ostoprosessissa ja tehdään tapaustutkimuksena kohdeyritykselle. Tutkimuksen tavoitteena on kasvattaa tehokkuutta kohdeyrityksessä liittyen kaksilaatikkonimikkeiden täydentämiseen ja käyttöön. Menetelmä toteutettiin yhdessä kohdeyrityksen tehtaissa.
Sekä kvalitatiivisia, että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödynnetään tutkimuksessa. Havainnot ovat pääasiallinen kvalitatiivinen metodi, kun taas kvantitatiivista dataa saadaan analysoitavaksi kohdeyrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä. Molemmat tutkimusmetodit auttavat kartoittamaan kohdeyrityksen nykytilaa. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi käsitteitä ostosta, varastonhallinasta ja kanbanista, jotta voidaan muodostaa kokonaisvaltainen kuva tutkimukselle olennaisista aiheista.
Tutkimus kohdeyrityksen nykytilasta koskien kaksilaatikkonimikkeiden käyttöä ja täydentämistä auttoi tunnistamaan kriittiset kehityskohteet. Kehityshankkeen tulokset viittaavat siihen, että kanbanin käyttöönotto lisäsi tehokkuutta sekä kaksilaatikkonimikkeiden operatiivisessa ostossa, että niiden käytössä. Tulokset perustuvat päivittäin kaksilaatikkonimikkeiden parissa työskentelevien kohdeyrityksen työntekijöiden subjektiiviseen palautteeseen.
Tuloksia analysoimalla voidaan tehdä johtopäätös, että toteutus oli menestys. Tässä tutkimuksessa noudatetut vaiheet sekä luodut mallit ja ohjeet antavat kohdeyritykselle mahdollisuuden ottaa kanban-menetelmä käyttöön myös muissa tehtaissa, jos he niin haluavat.
Both qualitative and quantitative research methods are used. Observations are the main qualitative method whereas quantitative data is extracted and analyzed from the case company enterprise resource planning system. Both of these research methods help in mapping out the current state in the case company. Theoretical framework is provided of the topics of purchasing, inventory management and kanban for a comprehensive view of the relevant subject areas for the research.
Investigating the current state of the case company regarding the usage and replenishment of two-bin items help in identifying crucial targets for development. Results of the development project suggest that the implementation of kanban increased performance both in the operational purchasing of two-bin items as well as in the usage of them. These results are based on subjective feedback from the employees of the case company involved daily with two-bin items.
By analyzing the results, a conclusion is drawn that the implementation was a success. The steps followed in this research along with templates and guidelines created enable the case company to implement kanban in their other factories as well, should they choose to do so.
Sekä kvalitatiivisia, että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödynnetään tutkimuksessa. Havainnot ovat pääasiallinen kvalitatiivinen metodi, kun taas kvantitatiivista dataa saadaan analysoitavaksi kohdeyrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä. Molemmat tutkimusmetodit auttavat kartoittamaan kohdeyrityksen nykytilaa. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi käsitteitä ostosta, varastonhallinasta ja kanbanista, jotta voidaan muodostaa kokonaisvaltainen kuva tutkimukselle olennaisista aiheista.
Tutkimus kohdeyrityksen nykytilasta koskien kaksilaatikkonimikkeiden käyttöä ja täydentämistä auttoi tunnistamaan kriittiset kehityskohteet. Kehityshankkeen tulokset viittaavat siihen, että kanbanin käyttöönotto lisäsi tehokkuutta sekä kaksilaatikkonimikkeiden operatiivisessa ostossa, että niiden käytössä. Tulokset perustuvat päivittäin kaksilaatikkonimikkeiden parissa työskentelevien kohdeyrityksen työntekijöiden subjektiiviseen palautteeseen.
Tuloksia analysoimalla voidaan tehdä johtopäätös, että toteutus oli menestys. Tässä tutkimuksessa noudatetut vaiheet sekä luodut mallit ja ohjeet antavat kohdeyritykselle mahdollisuuden ottaa kanban-menetelmä käyttöön myös muissa tehtaissa, jos he niin haluavat.