Hankinnan sisäiset palvelukeskukset suomalaisissa teollisuusyrityksissä - motiivit, menestystekijät ja mittarit
Toikka, Jarmo (2020)
Pro gradu -tutkielma
Toikka, Jarmo
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002276633
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002276633
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin hankinnan sisäisten palvelukeskuksien perustamisen motiiveja, menestystekijöitä ja toiminnan mittaamista suomalaisissa teollisuusyrityksissä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tutkitut yritykset hyödynsivät sisäisiä palvelukeskuksia osana hankinnan toimintamallin kehittämistä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, vertailevana tapaustutkimuksena. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla kolmesta suomalaisesta teollisuusyrityksestä, jotka toimivat eri teollisilla toimialoilla. Aineiston analyysi pohjautui tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen mukaisiin pääteemoihin, teoriaohjaavaan analyysiin ja abduktiiviseen päättelyyn.
Palvelukeskuksen perustaminen oli osa hankintatoimen tai yrityksen toiminnan kokonaismuutosta. Keskeiset palvelukeskuksen perustamisen motiivit olivat kiinteiden kustannusten alentaminen ja toiminnan tehostaminen operatiivisessa ostotoiminnassa. Tutkimus täydensi aikaisempaa tutkimusta esittelemällä geneerisen mallin palvelukeskuksen menestystekijöiden arvioimiseksi. Mittareiden osalta tutkimus käsitteli prosessi- ja projekti- ja palvelumittareita. Tutkimuksen tulokset ovat pääosin yleistettävissä ja antavat tukea sisäisen palvelukeskuksen perustamisen ja toiminnan suunnitteluun sekä palveluiden käyttöönottoon. This study focused on purchasing related internal shared service centres in Finnish industrial companies. Special attention was put on analysing the motives for establishing service centre as well as critical success factors and measurement of services. The target of this study was to understand how companies are utilizing internal shared service centres when developing their purchasing related operating model.
The study was executed as a qualitative, comparative case study. The empirical part of the study was carried out as semi-structured theme interviews in three Finnish industrial companies, which are all operating in a different industrial segment. Data analysis was based on earlier research, theory and abductive reasoning.
Establishing a shared service centre was part of purchasing function or entire company structural change. The most important motives were fixed costs reduction and efficiency improvement needs in operative purchasing. This study complemented previous studies by introducing a generic model for evaluating service centre success factors. As regards measurement this study discussed about process-, project- and service measures. The results of this study can be partly generalized for different type of internal shared service centres when planning the successful set up and implementation of services.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, vertailevana tapaustutkimuksena. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla kolmesta suomalaisesta teollisuusyrityksestä, jotka toimivat eri teollisilla toimialoilla. Aineiston analyysi pohjautui tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen mukaisiin pääteemoihin, teoriaohjaavaan analyysiin ja abduktiiviseen päättelyyn.
Palvelukeskuksen perustaminen oli osa hankintatoimen tai yrityksen toiminnan kokonaismuutosta. Keskeiset palvelukeskuksen perustamisen motiivit olivat kiinteiden kustannusten alentaminen ja toiminnan tehostaminen operatiivisessa ostotoiminnassa. Tutkimus täydensi aikaisempaa tutkimusta esittelemällä geneerisen mallin palvelukeskuksen menestystekijöiden arvioimiseksi. Mittareiden osalta tutkimus käsitteli prosessi- ja projekti- ja palvelumittareita. Tutkimuksen tulokset ovat pääosin yleistettävissä ja antavat tukea sisäisen palvelukeskuksen perustamisen ja toiminnan suunnitteluun sekä palveluiden käyttöönottoon.
The study was executed as a qualitative, comparative case study. The empirical part of the study was carried out as semi-structured theme interviews in three Finnish industrial companies, which are all operating in a different industrial segment. Data analysis was based on earlier research, theory and abductive reasoning.
Establishing a shared service centre was part of purchasing function or entire company structural change. The most important motives were fixed costs reduction and efficiency improvement needs in operative purchasing. This study complemented previous studies by introducing a generic model for evaluating service centre success factors. As regards measurement this study discussed about process-, project- and service measures. The results of this study can be partly generalized for different type of internal shared service centres when planning the successful set up and implementation of services.