B2B customer perceptions and engagement of sustainability in the construction industry
Karvonen, Eerika (2020)
Pro gradu -tutkielma
Karvonen, Eerika
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003178317
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003178317
Tiivistelmä
The thesis aims to study what are the perceptions of B2B customers of a large construction product manufacturer about the industry transformation towards sustainable development and what kind of sustainability engagement is efficient for the specific stakeholder group. The thesis was conducted as a case study where 20 B2B customers of a building product manufacturer were interviewed about sustainability in the industry. The results of the thesis suggest that the transition to sustainable building is important for B2B customers, as sustainable building is seen as the future and something investment worthy. However, some customers have concerns about sustainability that create market barriers and challenges. For instance, sustainable alternatives need to be price competitive, and sustainability initiatives cannot complicate daily work. Stakeholder engagement of sustainability through reports was said to be inefficient due to the hectic working environment. Meetings, cooperation projects, and marketing in mainstream media were mentioned as good channels to reach B2B customers. The research results suggest that sustainability engagement could be very efficient with B2B customers in the construction industry to transform towards enhanced sustainable building. Engagement efforts, such as well-targeted communication as well as cooperation projects and training, should be developed with the customers. Future research could study perceptions and engagement of sustainability of other stakeholder groups in the industry, such as architects. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten suuren rakennusalan tuotteita valmistavan yrityksen B2B-asiakkaat näkevät rakennusalalla tapahtuvan kestävään kehitykseen ja kestävään rakentamiseen tähtäävän murroksen. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, miten B2B-asiakkaat osallistetaan tehokkaasti kestävään kehitykseen. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, johon haastateltiin yhteensä 20 kohdeyrityksen yritysasiakasta. Asiakkaat pitivät tärkeänä sitä, että rakennusala kehittyy aiempaa vastuullisempaan suuntaan. Tämä nähtiin merkittävänä osana alan tulevaisuutta ja asiana, johon tulisi investoida. Lisäksi monet asiat herättivät myös huolta. Esimerkiksi kestävän kehityksen mukaisten tuotteiden pitäisi pystyä kilpailemaan myös hinnalla, eikä hankkeiden tulisi vaikeuttaa työntekoa. B2B-asiakkaat kokivat, että raportit eivät ole toimiva viestintäkanava hektisen työaikataulun vuoksi. Sen sijaan tapaamiset, yhteistyöprojektit ja markkinointi valtamediassa koettiin tehokkaiksi. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että B2B-asiakkaiden näkemys kestävästä kehityksestä on myönteinen ja että heidän osallistamisensa siihen liittyvään murrokseen voi olla tehokas tapa muuttaa rakennusalaa yhä kestävämpään suuntaan. Toimivia osallistamisen tapoja, kuten hyvin kohdennettua tiedotusta, yhteistyöprojekteja ja koulutusta pitäisi kehittää yhdessä asiakkaiden kanssa. Näkemyksiä kestävästä rakentamisesta ja osallistamisesta voisi tulevaisuudessa tutkia lisää jonkin toisen alan sidosryhmän, kuten arkkitehtien, näkökulmasta.