Transport and mobility in an urban circular economy
Paavola, Martta (2020)
Diplomityö
Paavola, Martta
2020
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003269353
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003269353
Tiivistelmä
Rapidly advancing urbanization and the associated increased resource use and waste generation in cities causes escalating environmental problems globally. The creation of a city-level circular economy has emerged as a potential solution in meeting these challenges. This thesis examines how an urban circular economy, with its local, closed-loop resource flows, can be implemented on a neighborhood level to support a sustainable transport system. Furthermore, it looks at the impacts of actions taken in the transport and mobility sector in achieving the overarching sustainability objectives of the City of Espoo, Finland.
The thesis found that transport-related sustainability targets are central in Espoo’s transitioning into a carbon neutral city by the year 2030. Encouraging the adoption of sustainable modes of transport and the uptake of low- or no-emission vehicles, fueled by local resource flows, reduced carbon emissions significantly. However, limited land availability was found to be a barrier in achieving self-sufficiency in energy generation in an urban environment. Higher energy self-sufficiency was also directly correlated to higher carbon emissions. Therefore, the reduction of the overall energy demand in the transport sector is the best way to ensure the sufficiency of local resources in meeting transport demand, with excess production conferring additional benefits in other sectors. Nopeasti edistyvä kaupungistuminen ja siihen liittyvä kasvava luonnonvarojen kulutus ja jätteen tuotto kaupungeissa aiheuttaa yhä pahenevia ympäristövaikutuksia maailmanlaajuisesti. Kaupunkitason kiertotalousjärjestelmää on ehdotettu mahdolliseksi ratkaisuksi näihin ongelmiin. Tämä diplomityö tarkastelee kuinka urbaani kiertotalous suljettuine paikallisine resurssikiertoineen voi tukea kestävän liikennejärjestelmän luomista. Lisäksi se tutkii minkälaisia vaikutuksia liikenteen ja liikkumisen alueella tehdyillä toimenpiteillä on Espoon kaupungin kestävyystavoitteiden saavuttamisessa.
Diplomityö totesi, että liikenteeseen liittyvät kestävyystavoitteet ovat keskeisiä Espoon pyrkimyksissä saavuttaa hiilineutraaliuus vuoteen 2030 mennessä. Kestävien kulkutapojen suosiminen ja matalapäästöiset, paikallisten resurssivirtojen tukemat kulkuneuvot vähensivät hiilipäästöjä huomattavasti. Rajattu maa-alueen määrä oli kuitenkin este energiaomavaraisuuden saavuttamiselle kaupunkialueella, ja energiaomavaraisuus oli myös yhteydessä korkeampiin hiilipäästöihin. Siksi energiakysynnän yleinen vähentäminen onkin paras keino varmistaa paikallisten resurssien riittävyys liikenteessä, samalla kuin ylimenevä osuus voidaan hyödyntää muilla alueilla.
The thesis found that transport-related sustainability targets are central in Espoo’s transitioning into a carbon neutral city by the year 2030. Encouraging the adoption of sustainable modes of transport and the uptake of low- or no-emission vehicles, fueled by local resource flows, reduced carbon emissions significantly. However, limited land availability was found to be a barrier in achieving self-sufficiency in energy generation in an urban environment. Higher energy self-sufficiency was also directly correlated to higher carbon emissions. Therefore, the reduction of the overall energy demand in the transport sector is the best way to ensure the sufficiency of local resources in meeting transport demand, with excess production conferring additional benefits in other sectors.
Diplomityö totesi, että liikenteeseen liittyvät kestävyystavoitteet ovat keskeisiä Espoon pyrkimyksissä saavuttaa hiilineutraaliuus vuoteen 2030 mennessä. Kestävien kulkutapojen suosiminen ja matalapäästöiset, paikallisten resurssivirtojen tukemat kulkuneuvot vähensivät hiilipäästöjä huomattavasti. Rajattu maa-alueen määrä oli kuitenkin este energiaomavaraisuuden saavuttamiselle kaupunkialueella, ja energiaomavaraisuus oli myös yhteydessä korkeampiin hiilipäästöihin. Siksi energiakysynnän yleinen vähentäminen onkin paras keino varmistaa paikallisten resurssien riittävyys liikenteessä, samalla kuin ylimenevä osuus voidaan hyödyntää muilla alueilla.