Suorituskyvyn mittausjärjestelmän rakentaminen asiantuntijaorganisaatioon
Buddas, Sorella (2020)
Diplomityö
Buddas, Sorella
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040310238
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040310238
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli rakentaa suorituskyvyn mittausjärjestelmämalli asiantuntijaorganisaatioon, jossa on myös operatiivista työtä tekeviä työntekijöitä. Suorituskyvyn mittausjärjestelmän rakentamisen ja implementoinnin arvioitiin auttavan vuosien saatossa muuttuneiden töiden priorisoinnissa ja optimoinnissa. Kirjallisuuskatsauksen, keskustelujen ja kohdeorganisaatiolle tehdyn kyselyn perusteella rakennettiin yksinkertainen ja selkeä mittaristomalli, josta on yhdellä silmäyksellä nähtävissä tulokset sekä muutokset edelliseen mittauskauteen verrattuna.
Asiantuntijatyön mittaaminen on haastavaa sen aineettoman luonteen vuoksi. Yrityksen tulokseen vaikuttaa asiantuntijoiden tekemä tietotyö, mutta kuinka tämä saadaan esille suorituskykyä mittaamalla. Kirjallisuuskatsauksen perusteella asiantuntijoiden suorituskykyä voidaan mitata käyttämällä samanlaisia mittaristomalleja kuin konkreettisia tuotteita valmistavan yrityksen suorituskyvyn mittaukseen käytetään. Mittaukseen käytettyjä näkökulmia ja mittareita pitää vain muokata. Asiantuntijatyön suorituskyvyn mittauksessa on huomioitava asiantuntijoiden osaaminen, työolosuhteet ja itsenäinen työskentely (autonomia). Organisaatiolla tulisi olla kyky hyödyntää asiantuntijoidensa potentiaalia tarjoamalla asiantuntijoilleen esimerkiksi koulutus- ja ylenemismahdollisuuksia sekä palkitsemalla heitä eri tavoin, jolloin asiantuntijoiden työmotivaatio ja -hyvinvointi kasvaa, ja sen myötä yrityksen tuottavuus ja suorituskyky kasvavat.
Onnistunut suorituskyvyn johtamisjärjestelmä tukee esimiestä työssään. Järjestelmä antaa esimiehelle työkaluja, joiden avulla esimies kommunikoi alaisiensa kanssa paremmin. Kommunikaatioon liittyy palautteen antaminen, arvostuksen näyttäminen ja viestintä. Kommunikaation tulee olla avointa ja kaksisuuntaista. Kaksisuuntainen kommunikaatio vähentää olettamuksia, pienentää esimiesten ja työntekijöiden välisiä näkemyseroja ja johtaa yhteisymmärrykseen siitä, mitä suorituskyvyn mittausjärjestelmällä halutaan saavuttaa. The objective of this study was to build a performance measurement system to organization of knowledge and operative workers. The building and implementing of PMS was assessed to help in prioritizing and optimizing work tasks that have altered during previous years in the consequence of new demands. Based on the literary review, discussions and survey, a simple and clear measurement model was built. Personnel are able to see the measurement results at a glance and also the change compared to previous measurement period.
The measurement of knowledge worker is demanding because of its immaterial nature. The work done by knowledge workers have an effect to the result of an organization. But how to retrieve this by measuring performance? Based on literary review the performance of knowledge workers can be measured by using the same kinds of measurement models that are used in factories that manufacture concrete products. The elements and measures used in the measurement model are just modified. When measuring the performance of knowledge worker the competence and knowledge, work conditions and autonomy of knowledge worker must be taken into consideration. The organization should have the ability to make use of the potential knowledge workers have by offering chances of training and promotion. Also the rewarding in different ways will increase the work motivation of knowledge workers in which case the productivity will increase and the performance of the organization.
The successful performance management system will support the manager in his/her daily work. The system should give manager the kind of tools that the improved communication between manager and employees is accessible. Communication is about giving feedback, showing the respect and two way communication. The interactive communication decreases assumptions and minimizes the perspective differences leading to common understanding about the performance measurement and management system.
Asiantuntijatyön mittaaminen on haastavaa sen aineettoman luonteen vuoksi. Yrityksen tulokseen vaikuttaa asiantuntijoiden tekemä tietotyö, mutta kuinka tämä saadaan esille suorituskykyä mittaamalla. Kirjallisuuskatsauksen perusteella asiantuntijoiden suorituskykyä voidaan mitata käyttämällä samanlaisia mittaristomalleja kuin konkreettisia tuotteita valmistavan yrityksen suorituskyvyn mittaukseen käytetään. Mittaukseen käytettyjä näkökulmia ja mittareita pitää vain muokata. Asiantuntijatyön suorituskyvyn mittauksessa on huomioitava asiantuntijoiden osaaminen, työolosuhteet ja itsenäinen työskentely (autonomia). Organisaatiolla tulisi olla kyky hyödyntää asiantuntijoidensa potentiaalia tarjoamalla asiantuntijoilleen esimerkiksi koulutus- ja ylenemismahdollisuuksia sekä palkitsemalla heitä eri tavoin, jolloin asiantuntijoiden työmotivaatio ja -hyvinvointi kasvaa, ja sen myötä yrityksen tuottavuus ja suorituskyky kasvavat.
Onnistunut suorituskyvyn johtamisjärjestelmä tukee esimiestä työssään. Järjestelmä antaa esimiehelle työkaluja, joiden avulla esimies kommunikoi alaisiensa kanssa paremmin. Kommunikaatioon liittyy palautteen antaminen, arvostuksen näyttäminen ja viestintä. Kommunikaation tulee olla avointa ja kaksisuuntaista. Kaksisuuntainen kommunikaatio vähentää olettamuksia, pienentää esimiesten ja työntekijöiden välisiä näkemyseroja ja johtaa yhteisymmärrykseen siitä, mitä suorituskyvyn mittausjärjestelmällä halutaan saavuttaa.
The measurement of knowledge worker is demanding because of its immaterial nature. The work done by knowledge workers have an effect to the result of an organization. But how to retrieve this by measuring performance? Based on literary review the performance of knowledge workers can be measured by using the same kinds of measurement models that are used in factories that manufacture concrete products. The elements and measures used in the measurement model are just modified. When measuring the performance of knowledge worker the competence and knowledge, work conditions and autonomy of knowledge worker must be taken into consideration. The organization should have the ability to make use of the potential knowledge workers have by offering chances of training and promotion. Also the rewarding in different ways will increase the work motivation of knowledge workers in which case the productivity will increase and the performance of the organization.
The successful performance management system will support the manager in his/her daily work. The system should give manager the kind of tools that the improved communication between manager and employees is accessible. Communication is about giving feedback, showing the respect and two way communication. The interactive communication decreases assumptions and minimizes the perspective differences leading to common understanding about the performance measurement and management system.