Johtamisen keinot työssä oppimisen edistämiseksi : case Valio
Jyrhämä, Lari (2020)
Pro gradu -tutkielma
Jyrhämä, Lari
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040310333
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040310333
Tiivistelmä
Digitalisaatio on muuttanut työnkuvia ja jopa kadottanut kokonaisia ammatteja. Muuttuvassa työelämässä vaaditaan uudenlaisia tietoja, taitoja, osaamista ja johtamista. Osaamisen puoliintumisaika on lyhentynyt jo kuuteen vuoteen. Tämä tosiasia haastaa organisaatiot ja koko yhteiskunnan miettimään perinteisen tutkintokoulutuksen, jatkuvan oppimisen ja työssä oppimisen merkitystä ja suhdetta täysin uusiksi.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia nykyisten työssä oppimisen johtamisen keinojen täsmällisyyttä ja lisätä keskustelua sekä ymmärrystä aiheesta. Tutkimuksen tuloksiin pohjautuen on tarkoitus laatia toimenpidesuositus toimeksiantajayritykselle, miten työssä oppimista tulee nykyisessä tilanteessa tukea ja johtaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena toimeksiantajayritykseen. Tutkimuksen tuloksena muodostui toimeksiantajayrityksen nykyistä työssä oppimisen johtamista kartoittava malli, jossa on myös tunnistettu tämän tutkimuksen tulosten perusteella tärkeäksi koetut johtamisen ulottuvuudet. Digitalization has changed work and even entire professions have disappeared. In a changing world of work, new types of knowledge, skills, know-how and leadership are required. The half-life of know-how has already reduced to six years. This fact challenges organizations and society as a whole to rethink the importance and relationship of traditional postgraduate education, continuous learning and workplace learning.
The purpose of this study is to research the accuracy of current leadership models to promote workplace learning and to increase discussion and understanding of this topic. As a result of this study a recommendation is produced to commissioning company on how workplace learning should be promoted and managed in the current situation.
The study was conducted as a qualitative case study for the commissioning company. The result of the study was a model of commissioning company’s current leadership models to support workplace learning. The model identified dimensions of leadership that were considered important based on the result of this study.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia nykyisten työssä oppimisen johtamisen keinojen täsmällisyyttä ja lisätä keskustelua sekä ymmärrystä aiheesta. Tutkimuksen tuloksiin pohjautuen on tarkoitus laatia toimenpidesuositus toimeksiantajayritykselle, miten työssä oppimista tulee nykyisessä tilanteessa tukea ja johtaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena toimeksiantajayritykseen. Tutkimuksen tuloksena muodostui toimeksiantajayrityksen nykyistä työssä oppimisen johtamista kartoittava malli, jossa on myös tunnistettu tämän tutkimuksen tulosten perusteella tärkeäksi koetut johtamisen ulottuvuudet.
The purpose of this study is to research the accuracy of current leadership models to promote workplace learning and to increase discussion and understanding of this topic. As a result of this study a recommendation is produced to commissioning company on how workplace learning should be promoted and managed in the current situation.
The study was conducted as a qualitative case study for the commissioning company. The result of the study was a model of commissioning company’s current leadership models to support workplace learning. The model identified dimensions of leadership that were considered important based on the result of this study.