Industry 4.0 kypsyysarviointi digitalisointiratkaisujen markkinoinnin työkaluna
Sormunen, Marko (2020)
Diplomityö
Sormunen, Marko
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040610420
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040610420
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla Industry 4.0 konseptia ja I4.0 kypsyyden arviointia sekä kartoittaa kypsyysarvioinnin hyödynnettävyyttä arvoa luovan markkinointiprosessin näkökulmasta. Työn päätavoitteena oli kartoittaa, onko I4.0 kypsyysarviointi hyödynnettävissä tutkimuksen teollisuuden digitalisointiratkaisuja tarjoavassa kohdeyrityksessä.
Tutkimus on teorialähtöinen tapaustutkimus, jonka empiirisen aineiston kerääminen suoritettiin kvalitatiivisin menetelmin. Teoriaosuudessa selvitettiin Industry 4.0 konseptia: sen määritelmää, visiota, hyötyjä, haasteita, arkkitehtuuria ja avainteknologioita sekä implementointia. Lisäksi kuvailtiin miten I4.0 kypsyyttä voidaan arvioida sekä millainen on asiakasarvoa luova ja vastineena asiakkailta arvoa kaappaava markkinointiprosessi. Tutkimuksen empiirisessä osiossa rakennettiin ja koekäytettiin kyselytutkimuksena I4.0 kypsyysarviointi, jonka tuloksien pohjalta kartoitettiin kypsyysarvioinnin hyödynnettävyyttä kohdeyrityksessä kyselytutkimuksen avulla.
Teorian mukaan I4.0 kypsyyttä voidaan arvioida kypsyysmallien ja niistä johdettujen arviointilomakkeiden pohjalta. Tutkimustulokset osoittavat, että I4.0 kypsyyttä voidaan arvioida teorian mukaisin menetelmin ja, että I4.0 kypsyysarviointia voidaan hyödyntää kohdeyrityksen liiketoiminnassa arvoa luovan markkinointiprosessin näkökulmasta. Parhaiten I4.0 kypsyysarviointi koettiin olevan hyödynnettävissä asiakas- ja markkinatutkimuksen työkaluna tarpeiden keräämiseksi, työkaluna asiakas- ja markkinatarpeiden ymmärtämiseen, sisältömarkkinoinnin työkaluna sekä asiakkaan kypsyyden kehittymisen ja siten arvon mittaamisen työkaluna kumppanuuden edetessä. The purpose of the research is to describe Industry 4.0 concept and I4.0 maturity assessment and explore the utilization of I4.0 maturity assessment in the point of view of value creating marketing process. The aim of the research is to explore if the maturity assessment is utilizable in an organization which provides digitalization solutions for industrial sector.
The research is theory-based case study and the empirical content is collected with quantitative methods. Theory section of this thesis describes the concept I4.0: definition, vision, benefits, challenges, architecture, key technologies and implementation. After providing understanding of the concept, I4.0 maturity assessment and marketing process that creates value and captures value in return were introduced. In the empirical section a I4.0 maturity model and assessment survey were created and piloted with two industrial companies. Based on the results, the utilization of the maturity assessment in the case company was evaluated with survey method.
The results of the research support the theory that I4.0 maturity can be assessed with maturity model and survey build based on the model. Results show also that the assessment is utilizable in the marketing process. The most beneficial areas identified were the usage of the maturity model and assessment as tool in collecting customer and market needs, in creating understanding of the customer and market needs, in content marketing and as a measurement tool of customer maturity development to indicate value of the partnership.
Tutkimus on teorialähtöinen tapaustutkimus, jonka empiirisen aineiston kerääminen suoritettiin kvalitatiivisin menetelmin. Teoriaosuudessa selvitettiin Industry 4.0 konseptia: sen määritelmää, visiota, hyötyjä, haasteita, arkkitehtuuria ja avainteknologioita sekä implementointia. Lisäksi kuvailtiin miten I4.0 kypsyyttä voidaan arvioida sekä millainen on asiakasarvoa luova ja vastineena asiakkailta arvoa kaappaava markkinointiprosessi. Tutkimuksen empiirisessä osiossa rakennettiin ja koekäytettiin kyselytutkimuksena I4.0 kypsyysarviointi, jonka tuloksien pohjalta kartoitettiin kypsyysarvioinnin hyödynnettävyyttä kohdeyrityksessä kyselytutkimuksen avulla.
Teorian mukaan I4.0 kypsyyttä voidaan arvioida kypsyysmallien ja niistä johdettujen arviointilomakkeiden pohjalta. Tutkimustulokset osoittavat, että I4.0 kypsyyttä voidaan arvioida teorian mukaisin menetelmin ja, että I4.0 kypsyysarviointia voidaan hyödyntää kohdeyrityksen liiketoiminnassa arvoa luovan markkinointiprosessin näkökulmasta. Parhaiten I4.0 kypsyysarviointi koettiin olevan hyödynnettävissä asiakas- ja markkinatutkimuksen työkaluna tarpeiden keräämiseksi, työkaluna asiakas- ja markkinatarpeiden ymmärtämiseen, sisältömarkkinoinnin työkaluna sekä asiakkaan kypsyyden kehittymisen ja siten arvon mittaamisen työkaluna kumppanuuden edetessä.
The research is theory-based case study and the empirical content is collected with quantitative methods. Theory section of this thesis describes the concept I4.0: definition, vision, benefits, challenges, architecture, key technologies and implementation. After providing understanding of the concept, I4.0 maturity assessment and marketing process that creates value and captures value in return were introduced. In the empirical section a I4.0 maturity model and assessment survey were created and piloted with two industrial companies. Based on the results, the utilization of the maturity assessment in the case company was evaluated with survey method.
The results of the research support the theory that I4.0 maturity can be assessed with maturity model and survey build based on the model. Results show also that the assessment is utilizable in the marketing process. The most beneficial areas identified were the usage of the maturity model and assessment as tool in collecting customer and market needs, in creating understanding of the customer and market needs, in content marketing and as a measurement tool of customer maturity development to indicate value of the partnership.