Vertikaalisen integraation mahdollisuudet ja tuotteistaminen puutuotteiden tukkuliikkeelle
Karttunen, Sami (2020)
Diplomityö
Karttunen, Sami
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040710624
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040710624
Tiivistelmä
Puutuotteisiin erikoistuneen tukkuliikkeen tavoite on tarjota ratkaisuja puurakentamisen asiakkaille. Perinteisten tuotteiden rinnalle pitäisi pystyä rakentamaan asiakkaille laajempaa tuotevalikoimaa ja mahdollisuuksien mukaan jopa räätälöidä yksilöllisiä tuotteita.
Työn tarkoituksena oli tutkia vertikaalisen integraation mahdollisuuksia puutuotteiden markkinoilla toimivalle tukkuliikkeelle. Lisäksi tutkittiin tarkemmin valittuja tuoteryhmiä sekä niiden tuotteistamista mahdollisen integraation myötä. Työssä tehtiin tutkimuskohteen tukkuliikkeelle nykytilannetta selventävä laaja toimiala-analyysi.
Työn empiirinen osa koostuu tutkimuskohdeyrityksen myyntitilastojen analysoinnista valittujen tuoteryhmien osalta sekä rakennusalan yleisten tilastojen analysoinnista. Myyntitilastojen avulla on pyritty selvittämään nykyiset myyntien suhdetta kotimaisen puutuotteiden käytön kokonaismarkkinaan ja -potentiaaliin. Yleisten rakentamisen tilastojen avulla on pyritty hahmottamaan puurakentamisen tulevaisuuden kehitystä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin arvio valittujen tuoteryhmien kotimaan kysynnästä sekä pohdintaa vertikaalisen integraation mahdollisuuksista tuoteryhmittäin. Tuotteistamisen käsittelyn yhteydessä otettiin esille myös tuote- ja yritysbrändin rakentamisen mahdollisuuksia. The goal of the wood products wholesaler is to provide solutions to wood construction customers. Alongside traditional products, efforts should be made to build a wider range of products for customers and even provide customized products.
Purpose of the thesis was research possibilities of vertical integration for a wholesaler in wood products market. In addition, selected product groups and their productization with possible were studied in more detail. An extensive industry analysis clarifying the current situation was performed for the wholesaler of the research subject.
The empirical part of study consists of the analysis of the sales statistics of the research target company for the selected product groups and the general statistics of the construction industry. Sales statistics have been used to determine the current proportion between sales and the total market potential use of wood products. General statistics of construction industry have been used to outline the future trends of domestic wood construction.
The result of the study was an estimate of the domestic demand of the selected product groups as well as a reflection on the possibilities of vertical integration by each product groups. In connection with the processing of productization, the possibilities of develop a product and company brand were also raised.
Työn tarkoituksena oli tutkia vertikaalisen integraation mahdollisuuksia puutuotteiden markkinoilla toimivalle tukkuliikkeelle. Lisäksi tutkittiin tarkemmin valittuja tuoteryhmiä sekä niiden tuotteistamista mahdollisen integraation myötä. Työssä tehtiin tutkimuskohteen tukkuliikkeelle nykytilannetta selventävä laaja toimiala-analyysi.
Työn empiirinen osa koostuu tutkimuskohdeyrityksen myyntitilastojen analysoinnista valittujen tuoteryhmien osalta sekä rakennusalan yleisten tilastojen analysoinnista. Myyntitilastojen avulla on pyritty selvittämään nykyiset myyntien suhdetta kotimaisen puutuotteiden käytön kokonaismarkkinaan ja -potentiaaliin. Yleisten rakentamisen tilastojen avulla on pyritty hahmottamaan puurakentamisen tulevaisuuden kehitystä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin arvio valittujen tuoteryhmien kotimaan kysynnästä sekä pohdintaa vertikaalisen integraation mahdollisuuksista tuoteryhmittäin. Tuotteistamisen käsittelyn yhteydessä otettiin esille myös tuote- ja yritysbrändin rakentamisen mahdollisuuksia.
Purpose of the thesis was research possibilities of vertical integration for a wholesaler in wood products market. In addition, selected product groups and their productization with possible were studied in more detail. An extensive industry analysis clarifying the current situation was performed for the wholesaler of the research subject.
The empirical part of study consists of the analysis of the sales statistics of the research target company for the selected product groups and the general statistics of the construction industry. Sales statistics have been used to determine the current proportion between sales and the total market potential use of wood products. General statistics of construction industry have been used to outline the future trends of domestic wood construction.
The result of the study was an estimate of the domestic demand of the selected product groups as well as a reflection on the possibilities of vertical integration by each product groups. In connection with the processing of productization, the possibilities of develop a product and company brand were also raised.