Organisaation arvojen merkitys hankintayksikölle
Sarkola, Mikaela (2020)
Kandidaatintutkielma
Sarkola, Mikaela
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040810751
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040810751
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millainen merkitys organisaation arvoilla on sen hankintayksikölle. Aihetta lähestytään esittelemällä teoriaa sekä organisaation arvoista että hankinnoista, jotta tutkimuksen kysymyksiin saadaan vastattua teoriaan nojautuen. Tärkeiksi käsitteiksi tutkielmassa muodostuvat arvoista viestintä, niihin sitoutuminen, arvomaailmojen yhteensopivuus ja arvot hankintoja ohjaavana tekijänä.
Tutkimus toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena ja sen aineisto kerätään tekemällä kolme puolistrukturoitua teemahaastattelua tutkittavassa organisaatiossa. Aineisto analysoidaan sisällönanalyysin keinoin, jossa tavoitteena on löytää siitä ilmi tulevia merkityksiä. Analyysi tehdään teoriaohjautuvasti, liittäen tutkimuksen tuloksia aiempaan teoriaan.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että arvot merkitsevät hankintayksikölle sitä kulttuuria, jossa se toimii ja jonka mukaisesti sen tulee käyttäytyä niin organisaation sisäisten kuin ulkoistenkin sidosryhmien kanssa. Ne myös välillisesti vaikuttavat hankintayksikön työtehtäviin eettisten toimintaohjeiden kautta. Arvoista viestinnässä monipuolisuus ja jatkuvuus ovat suuressa roolissa. Organisaation ja omien arvojen yhteensopivuudella on tutkimuksen mukaan ainakin jonkinlainen vaikutus organisaatioon sitoutumiseen. The purpose of this study is to understand the meaning of organizational values to its supply unit. The topic is approached by first presenting theories about both organizational values and purchasing. Communication of values, commitment to values, value fit and values as a driver of procurement are important concepts in this thesis.
The research is conducted as a qualitative case study and its data is collected by conducting three semi-structured thematic interviews in the case organization. The material is analyzed by means of content analysis, in order to find the meanings that emerge from it. The analysis is done in a theory-driven way, linking the results to the previous theory.
Based on the results of the study, it can be concluded that the meaning of organizational values to the supply unit comes from the organizational culture in which it operates and from the behaviors that are accepted in the culture with both internal and external partners. The values also indirectly influence the supply units work through code of conducts. In values communication, versatility and continuity play a major role. According to the study, the value fit between the organization and the employees has an effect on organizational commitment at least to some extent.
Tutkimus toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena ja sen aineisto kerätään tekemällä kolme puolistrukturoitua teemahaastattelua tutkittavassa organisaatiossa. Aineisto analysoidaan sisällönanalyysin keinoin, jossa tavoitteena on löytää siitä ilmi tulevia merkityksiä. Analyysi tehdään teoriaohjautuvasti, liittäen tutkimuksen tuloksia aiempaan teoriaan.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että arvot merkitsevät hankintayksikölle sitä kulttuuria, jossa se toimii ja jonka mukaisesti sen tulee käyttäytyä niin organisaation sisäisten kuin ulkoistenkin sidosryhmien kanssa. Ne myös välillisesti vaikuttavat hankintayksikön työtehtäviin eettisten toimintaohjeiden kautta. Arvoista viestinnässä monipuolisuus ja jatkuvuus ovat suuressa roolissa. Organisaation ja omien arvojen yhteensopivuudella on tutkimuksen mukaan ainakin jonkinlainen vaikutus organisaatioon sitoutumiseen.
The research is conducted as a qualitative case study and its data is collected by conducting three semi-structured thematic interviews in the case organization. The material is analyzed by means of content analysis, in order to find the meanings that emerge from it. The analysis is done in a theory-driven way, linking the results to the previous theory.
Based on the results of the study, it can be concluded that the meaning of organizational values to the supply unit comes from the organizational culture in which it operates and from the behaviors that are accepted in the culture with both internal and external partners. The values also indirectly influence the supply units work through code of conducts. In values communication, versatility and continuity play a major role. According to the study, the value fit between the organization and the employees has an effect on organizational commitment at least to some extent.