Corporate social responsibility reporting in the European apparel industry : the challenge of pursuing greater accountability and transparency
Virtanen, Annariikka (2020)
Pro gradu -tutkielma
Virtanen, Annariikka
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041618899
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041618899
Tiivistelmä
Corporate social responsibility is vital for businesses. As stakeholder pressure on accountability and transparency continues to grow, expressing commitment to sustainable development becomes crucial. Companies must not only act responsibly but also communicate the impact they have on the economy, society, and the environment to their stakeholders in order to maintain their legitimacy and to be able to continue operating.
Researchers have identified various issues concerning poor corporate social responsibility reporting quality. Irrelevant and incomplete corporate social responsibility reports make it difficult for the stakeholders to read and understand companies’ contribution to sustainable development. The objective of this study is to identify how companies in the European apparel industry report on corporate social responsibility and identify which superior reporting practices they use that have been determined to contribute to improved reporting quality.
This study applies a content analysis as a research method. The material in this study consists of 17 large and public European apparel companies’ corporate social responsibility reporting in 2019. In order to ensure the identification of the most relevant corporate social responsibility reporting practices that contribute to improved reporting quality, in addition to the literature review presented in this study, the coding frame of this study relies on an instrument that was developed by other researchers prior to the conduct of this study.
The results of this study show that the application of corporate social responsibility reporting practices that contribute to improved reporting quality vary among European apparel companies. Nearly all of the companies provided a large amount of information available in official corporate social responsibility reports and in unofficial communication channels. However, the adoption of reporting practices that enhance corporate social responsibility reporting credibility and strategic anchorage was inconsistent. Notably, the companies that adopted integrated reporting applied the highest number of other corporate social responsibility reporting practices as well that contribute to improved reporting quality. Vastuullisuus on elintärkeää yrityksille. Sidosryhmäpaine oman vastuun kantamisesta ja toiminnan läpinäkyvyydestä kasvaa jatkuvasti. Näin ollen myös vastuullisuuden osoittaminen ja viestiminen muille on välttämätöntä. Pelkkä vastuullinen toiminta ei ole riittävää, vaan sidosryhmät usein vaativat tietää tarkalleen, minkälainen vaikutus yrityksillä on talouteen, yhteiskuntaan ja ympäristöön. Tämän kommunikoiminen auttaa yrityksiä saavuttamaan yhteiskunnan hyväksynnän eli legitimiteetin.
Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet monia ongelmia yritysvastuuraportoinnin heikkoon laatuun liittyen. Yritysvastuuraportit, jotka sisältävät epäoleellista ja epätarkkaa tietoa, vaikeuttavat niiden lukemista ja ymmärtämistä, minkä seurauksena sidosryhmille voi jäädä epäselväksi, miten yritykset edistävät kestävää kehitystä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten eurooppalaiset vaateteollisuuden yritykset raportoivat yritysvastuusta. Tämän tutkimuksen ydin on tunnistaa, minkälaisia yritysvastuuraportointikäytäntöjä, joiden on todettu vaikuttavan raportoinnin laatuun positiivisella tavalla, nämä yritykset käyttävät.
Tässä tutkimuksessa käytetään sisällönanalyysiä. Sisällönanalyysin avulla tarkastellaan 17 suuren ja julkisen eurooppalaisen vaateteollisuuden yrityksen yritysvastuuraportointia vuonna 2019. Lisäksi tässä tutkimuksessa hyödynnetään jo aikaisemmin luotua tieteellistä viitekehystä, jotta voidaan varmistua siitä, että yritysvastuuraportointikäytännöt, joita tässä tutkimuksessa tunnistetaan ja analysoidaan, ovat oleellisia ja luonteeltaan sellaisia, jotka vaikuttavat yritysvastuuraportoinnin laatuun positiivisella tavalla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yritysvastuuraportointikäytäntöjen hyödyntäminen vaihtelee eri vaateteollisuuden yritysten välillä Euroopassa. Melkein kaikki yritykset julkaisivat paljon tietoa yritysvastuusta sekä virallisissa yritysvastuuraporteissa että epävirallisissa kommunikointikanavissa. Niiden käytäntöjen hyödyntäminen, joiden on todettu vaikuttavan tiedon luotettavuuteen ja strategiseen ankkurointiin positiivisella tavalla, kuitenkin vaihteli. Erityisesti ne yritykset, jotka julkaisivat integroituja raportteja, hyödynsivät useita muitakin edistyksellisiä yritysvastuuraportointikäytäntöjä.
Researchers have identified various issues concerning poor corporate social responsibility reporting quality. Irrelevant and incomplete corporate social responsibility reports make it difficult for the stakeholders to read and understand companies’ contribution to sustainable development. The objective of this study is to identify how companies in the European apparel industry report on corporate social responsibility and identify which superior reporting practices they use that have been determined to contribute to improved reporting quality.
This study applies a content analysis as a research method. The material in this study consists of 17 large and public European apparel companies’ corporate social responsibility reporting in 2019. In order to ensure the identification of the most relevant corporate social responsibility reporting practices that contribute to improved reporting quality, in addition to the literature review presented in this study, the coding frame of this study relies on an instrument that was developed by other researchers prior to the conduct of this study.
The results of this study show that the application of corporate social responsibility reporting practices that contribute to improved reporting quality vary among European apparel companies. Nearly all of the companies provided a large amount of information available in official corporate social responsibility reports and in unofficial communication channels. However, the adoption of reporting practices that enhance corporate social responsibility reporting credibility and strategic anchorage was inconsistent. Notably, the companies that adopted integrated reporting applied the highest number of other corporate social responsibility reporting practices as well that contribute to improved reporting quality.
Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet monia ongelmia yritysvastuuraportoinnin heikkoon laatuun liittyen. Yritysvastuuraportit, jotka sisältävät epäoleellista ja epätarkkaa tietoa, vaikeuttavat niiden lukemista ja ymmärtämistä, minkä seurauksena sidosryhmille voi jäädä epäselväksi, miten yritykset edistävät kestävää kehitystä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten eurooppalaiset vaateteollisuuden yritykset raportoivat yritysvastuusta. Tämän tutkimuksen ydin on tunnistaa, minkälaisia yritysvastuuraportointikäytäntöjä, joiden on todettu vaikuttavan raportoinnin laatuun positiivisella tavalla, nämä yritykset käyttävät.
Tässä tutkimuksessa käytetään sisällönanalyysiä. Sisällönanalyysin avulla tarkastellaan 17 suuren ja julkisen eurooppalaisen vaateteollisuuden yrityksen yritysvastuuraportointia vuonna 2019. Lisäksi tässä tutkimuksessa hyödynnetään jo aikaisemmin luotua tieteellistä viitekehystä, jotta voidaan varmistua siitä, että yritysvastuuraportointikäytännöt, joita tässä tutkimuksessa tunnistetaan ja analysoidaan, ovat oleellisia ja luonteeltaan sellaisia, jotka vaikuttavat yritysvastuuraportoinnin laatuun positiivisella tavalla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yritysvastuuraportointikäytäntöjen hyödyntäminen vaihtelee eri vaateteollisuuden yritysten välillä Euroopassa. Melkein kaikki yritykset julkaisivat paljon tietoa yritysvastuusta sekä virallisissa yritysvastuuraporteissa että epävirallisissa kommunikointikanavissa. Niiden käytäntöjen hyödyntäminen, joiden on todettu vaikuttavan tiedon luotettavuuteen ja strategiseen ankkurointiin positiivisella tavalla, kuitenkin vaihteli. Erityisesti ne yritykset, jotka julkaisivat integroituja raportteja, hyödynsivät useita muitakin edistyksellisiä yritysvastuuraportointikäytäntöjä.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Johdon laskentatoimen raportointi ja sen kehittäminen pienessä konsultointialan yrityksessä
Dahlberg, Jenni (2019)Tämän kandidaatintyön tavoitteena on selvittää johdon laskentatoimen nykytilaa ja kehityskohteita pienessä suomalaisessa konsultointialan yrityksessä. Lisäksi tarkoituksena on selvittää johdon raportoinnin merkitystä ja ... -
Visualization of production performance measurement and management including leading indicators
Pitkänen, Hanna (2018)Manufacturing companies must measure their operational performance to answer the customer needs. Performance measurement utilizes indicators, which are selected on the basis of the company’s objectives. The use of leading ... -
Yhteiskuntavastuuraportit - keille yritykset raportoivat?
Vartia, Tuija (2016)Yhteiskunta ja eri sidosryhmät, myös eettisestä sijoittamisesta kiinnostuneet omistajat, edellyttävät yrityksiltä entistä laaja-alaisempaa yhteiskuntavastuullisuutta, vastuun kantamista liiketoimintansa vaikutuksista. Tämän ...