Laserkeilauksen hyödyntäminen virtuaalitodellisuudessa ja lisätyssä todellisuudessa
Mäkelä, Aleksi (2020)
Kandidaatintyö
Mäkelä, Aleksi
2020
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042219717
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042219717
Tiivistelmä
Virtuaali- ja lisättyä todellisuutta hyödyntäviä tekniikoita on pääosin käytetty viihdeteollisuudessa. Laserkeilauksesta saatavilla pistepilvistä luoduilla 3D-malleilla sisällöntuottoa voidaan automatisoida ja tehostaa. Laserkeilausta on pääosin käytetty erilaisten rakennusten ja tilojen kuvaamiseen. Kuvatuista tiloista on muodostettu CADmalleja, joita on voitu tarkastella perinteisiltä näytöiltä yleensä itse mallinnusohjelmassa. Laserkeilausta ja 3D-mallintamista on myös käytetty luolien, puiden, ihmisten, elinten ja esineiden mallintamisessa. Laserkeilauksesta saatavien pistepilvien esittämiseen ja pakkaamiseen on kehitelty useita keinoja. Eri metodeissa korostuu tarve luoda 3D-malleja nopeasti ja tehokkaasti suuresta datamäärästä huolimatta. Viimeisen kymmenen vuoden aikana laserkeilausta, virtuaali- tai lisättyä todellisuutta yhdistävien patenttien hakumäärä on noussut eksponentiaalisesti. Technologies utilizing virtual reality and augmented reality have mostly been used in entertainment industry. By using 3D-models created from point clouds from laser scanning content production can be automated and streamlined. Laser scanning has mostly been used to scan different structures and rooms. The scanned rooms have been turned into CAD models which are viewed through the modelling software itself. Laser scanning and 3D-modelling have also been used to model caves, trees, people, organs and objects. Multiple ways for the display and compression of point clouds obtained through laser scanning have been developed. Each method is highlighted by the need to create 3Dmodels fast and efficiently despite the large volume of data. In the past ten years the amount of patents combining laser scanning, virtual reality and augmented reality has grown exponentially.