Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Älykkään latauksen soveltaminen sähköautoille

Tirronen, Ismo (2020)

Katso/Avaa
kandityö_tirronen_ismo.pdf (569.8Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Tirronen, Ismo
2020

School of Energy Systems, Sähkötekniikka

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042221834

Tiivistelmä

Tässä tutkimuksessa selvitetään sähköajoneuvojen (EV) latauksen ohjaamisesta omakotitaloissa. Esitelty ohjausmenetelmä sähköautojen lataukseen hyödyntää reaaliaikaisia mittauksia ja muistiin tallennettuja huipputeho kulutuksia sopivan lataustehon määrittämiseksi. Ohjausmenetelmän tarkoituksena on välttää turhia huipputehopiikkejä ja tasoittaa kulutusta asiakkaan tarpeiden mukaisesti, sekä varmistaa sähköauton riittävä lataus. Tällainen ohjausmenetelmä voisi johtaa kustannussäästöihin, jos jakeluverkon tariffiin sisällytetään kuukausittaiseen huipputehoon perustuva hintakomponentti. Jotkut suomalaiset siirtoverkothaltijat ovat ottaneet käyttöön tällaisen tehopohjaisen jakelutariffin myös pienimuotoisille asiakkaille. Simulaatiot osoittavat, että sähköautoa voidaan ohjausmenetelmän avulla ladata nostamatta kuukausittaisia huipputehoja tai säätelemättä talon muuta kuormaa.
 
This study investigates the controlling of electric vehicle (EV) charging and it’s profitability in single-family homes. The introduced control method for charging electric cars utilizes real-time measurements and peak power consumption stored in memory to determine the appropriate charging power. The purpose of the control method is to avoid unnecessary peak powers and to smooth the consumption according to the customer’s needs, and to ensure sufficient charging of the electric car. Such a control method could lead to cost savings if a price component based on monthly peak power is included in the distribution network tariff. Some Finnish distribution system operators (DSO) have also launched such a power- based distribution tariff for small-scale customers. The simulation show that the electric car can be charged using the control method without raising the monthly peak power or controlling the other loads of the property.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [6441]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste