Älykkään latauksen soveltaminen sähköautoille
Tirronen, Ismo (2020)
Kandidaatintyö
Tirronen, Ismo
2020
School of Energy Systems, Sähkötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042221834
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042221834
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitetään sähköajoneuvojen (EV) latauksen ohjaamisesta omakotitaloissa. Esitelty ohjausmenetelmä sähköautojen lataukseen hyödyntää reaaliaikaisia mittauksia ja muistiin tallennettuja huipputeho kulutuksia sopivan lataustehon määrittämiseksi. Ohjausmenetelmän tarkoituksena on välttää turhia huipputehopiikkejä ja tasoittaa kulutusta asiakkaan tarpeiden mukaisesti, sekä varmistaa sähköauton riittävä lataus. Tällainen ohjausmenetelmä voisi johtaa kustannussäästöihin, jos jakeluverkon tariffiin sisällytetään kuukausittaiseen huipputehoon perustuva hintakomponentti. Jotkut suomalaiset siirtoverkothaltijat ovat ottaneet käyttöön tällaisen tehopohjaisen jakelutariffin myös pienimuotoisille asiakkaille. Simulaatiot osoittavat, että sähköautoa voidaan ohjausmenetelmän avulla ladata nostamatta kuukausittaisia huipputehoja tai säätelemättä talon muuta kuormaa. This study investigates the controlling of electric vehicle (EV) charging and it’s profitability in single-family homes. The introduced control method for charging electric cars utilizes real-time measurements and peak power consumption stored in memory to determine the appropriate charging power. The purpose of the control method is to avoid unnecessary peak powers and to smooth the consumption according to the customer’s needs, and to ensure sufficient charging of the electric car. Such a control method could lead to cost savings if a price component based on monthly peak power is included in the distribution network tariff. Some Finnish distribution system operators (DSO) have also launched such a power- based distribution tariff for small-scale customers. The simulation show that the electric car can be charged using the control method without raising the monthly peak power or controlling the other loads of the property.