Uudelleenkohdennetun mainonnan vaikutus kuluttajien ostopäätöksiin
Heiskanen, Juho Henrik (2020)
Kandidaatintutkielma
Heiskanen, Juho Henrik
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042822799
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042822799
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkitaan uudelleenkohdennetun mainonnan vaikutuksia kuluttajien osto- päätösten muodostumiseen. Teknologisen kehittymisen myötä mainostajien mainostavat muut- tuvat. Yksi pinnalle ja ajankohtaiseksi noussut mainonnan muoto on mainonnan uudelleenkohdentaminen. Tutkielma pyrkii yhdistämään uudelleenkohdennetun mainonnan tutkimuksen kuluttajan ostokäyttäytymiseen liittyvän tutkimuksen kanssa.
Tutkielmassa käydään läpi aiempaa akateemista tutkimusta esitettyihin aiheisiin liittyen. Tutkielman empiirinen osuus koostuu laadullisesta tutkimuksesta, joka on tehty teemahaastattelemalla viittä nuorta korkeakoulutettua aikuista.
Sekä aiemman tutkimuksen, että empiirisen tutkimustulosten perusteella uudelleenkohdennetun mainonnan vaikutukset kuluttajiin ovat monimutkaisia. Uudelleenkohdentaminen koetaan samaan aikaan yksityisyyttä loukkaavana, mutta myös lisäarvoa tuovana. Uudelleenkohdentamisen osalta suureen rooliin nousee mainonnan relevanttius sekä mainonnan ajoitus.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan pitää varsin luotettavana tutkitun demografisen ryhmän sisällä. Siitä huolimatta tulee huomioida, että tutkimustulokset voivat vaihdella erilaisen kohderyhmän sisällä tai erilaisella otoksella. This Bachelor’s thesis is about retargeted advertising and how it affects consumers’ buying processes. The development of technology has provided companies new marketing methods. One topical method is retargeting advertising. One of the objectives of this thesis is to combine research findings of retargeted advertising and consumers’ buying processes.
This thesis goes through relevant and theoretical studies and research regarding retargeting and consumers’ buying process. The empirical part of this study is about qualitative research, which has been conducted by theme interviewing five young highly educated adults.
The previous research findings show us that the effects of retargeting are complex to research. Retargeted advertising can be perceived as violating privacy but also bringing value. Previous research findings and the findings of this thesis’ empirical part emphasizes the relevancy and timing when it comes to retargeted advertising.
The results of this thesis can be considered relatively reliable in this demographic group. However, the results could vary in a different demographic group or with a larger sample.
Tutkielmassa käydään läpi aiempaa akateemista tutkimusta esitettyihin aiheisiin liittyen. Tutkielman empiirinen osuus koostuu laadullisesta tutkimuksesta, joka on tehty teemahaastattelemalla viittä nuorta korkeakoulutettua aikuista.
Sekä aiemman tutkimuksen, että empiirisen tutkimustulosten perusteella uudelleenkohdennetun mainonnan vaikutukset kuluttajiin ovat monimutkaisia. Uudelleenkohdentaminen koetaan samaan aikaan yksityisyyttä loukkaavana, mutta myös lisäarvoa tuovana. Uudelleenkohdentamisen osalta suureen rooliin nousee mainonnan relevanttius sekä mainonnan ajoitus.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan pitää varsin luotettavana tutkitun demografisen ryhmän sisällä. Siitä huolimatta tulee huomioida, että tutkimustulokset voivat vaihdella erilaisen kohderyhmän sisällä tai erilaisella otoksella.
This thesis goes through relevant and theoretical studies and research regarding retargeting and consumers’ buying process. The empirical part of this study is about qualitative research, which has been conducted by theme interviewing five young highly educated adults.
The previous research findings show us that the effects of retargeting are complex to research. Retargeted advertising can be perceived as violating privacy but also bringing value. Previous research findings and the findings of this thesis’ empirical part emphasizes the relevancy and timing when it comes to retargeted advertising.
The results of this thesis can be considered relatively reliable in this demographic group. However, the results could vary in a different demographic group or with a larger sample.