Cultural barriers to circular economy adoption : consumer awareness and attitudes towards refurbished ICT devices
Koistila, Karoliina (2020)
Pro gradu -tutkielma
Koistila, Karoliina
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042922907
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042922907
Tiivistelmä
The aim of this qualitative research is to explore consumption’s role in circular economy and discover what cultural barriers prevent circular economy adoption. This objective is achieved by studying consumers’ awareness of and attitudes towards refurbished personal ICT devices and if consumers’ behaviour changes when awareness of consumption’s consequences increases. Consumers’ decision-making process regarding the buying of these devices is also explored.
This research was conducted in Helsinki, Finland in 2020. The primary data that was used for this study was acquired by 34 semi-structured interviews, of which 14 were pilot and 20 final interviews. The interviews were done in a store selling consumer electronics. Consumers, who were browsing for smart phones, laptops or tablets were approached for interview. The data was analysed with thematic and content analysis methods.
The results indicate that consumers lack information of circular alternatives, their availability in the market and the consequences of linear consumption. The concept of circular economy and more specifically of refurbishment is unknown for most consumers. Increased information was seen to significantly change consumers’ perception of reused devices, which had an impact on their buying behaviour. Lack of transparency of the refurbishment process and recycling activities was also emphasised in this study. It was seen to cause uncertainty and doubt in consumers. A third emphasised aspect in the results is consumers’ misperception of electronic products’ lifetimes and quality. These three barriers all ultimately lead to lack of consumer awareness, which is, according to this research, the most pressing cultural barrier in the way of circular consumption. Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena on tutkia kulutuksen roolia kiertotalouden toteutumisessa ja selvittää, mitä kulttuurisia esteitä kiertotalouden toteutumisen tiellä on. Tämä tavoite saavutetaan tutkimalla kuluttajien asenteita ja tietoisuutta kunnostettuja mobiililaitteita kohtaan, kuluttajien ostopäätösprosessia näiden laitteiden ostamiseen liittyen ja sitä, miten heidän käytöksensä muuttuu kun tietoisuus kulutuksen vaikutuksista lisääntyy.
Tutkimus toteutettiin Helsingissä alkuvuonna 2020. Tutkimuksen primaarinen aineisto koostui 34 semistrukturoidusta haastattelusta. Näistä haastatteluista 14 oli testihaastatteluita ja 20 lopullisia haastatteluita. Haastattelut toteutettiin liikkeessä, joka myy kuluttajaelektroniikkaa. Haastatteluun valittiin sellaisia henkilöitä, jotka etsivät uutta puhelinta, kannettavaa tietokonetta tai tablettitietokonetta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kuluttajilla ei ole laajaa tietoa kiertotaloutta tukevien tuotteiden olemassaolosta tai saatavuudesta, tai lineaarisen kulutuksen seurauksista. Kiertotalouden määritelmä, ja erityisesti kunnostetun elektroniikan konsepti, on useimmille tuntematon. Lisääntynyt tieto näytti merkittävästi parantavan mielikuvaa kunnostetuista tuotteista, joka vaikutti ostokäyttäytymiseen. Läpinäkyvyyden puute kunnostusprosessissa ja elektroniikan kierrätyksessä korostui tutkimuksessa. Tämä läpinäkyvyyden puute aiheuttaa epävarmuutta kuluttajissa. Kolmas merkittävä havainto oli, että kuluttajilla on lievästi vääriä käsityksiä elektronisten laitteiden käyttöajasta ja laadusta. Nämä kolme havaintoa viittaavat kaikki siihen, että kuluttajilta puuttuu tietoisuutta kiertotaloutta tukevista vaihtoehdoista ja niiden potentiaalista, joka tämän tutkimuksen perusteella on suurin este kiertotaloutta tukevalle kulutuskäyttäytymiselle.
This research was conducted in Helsinki, Finland in 2020. The primary data that was used for this study was acquired by 34 semi-structured interviews, of which 14 were pilot and 20 final interviews. The interviews were done in a store selling consumer electronics. Consumers, who were browsing for smart phones, laptops or tablets were approached for interview. The data was analysed with thematic and content analysis methods.
The results indicate that consumers lack information of circular alternatives, their availability in the market and the consequences of linear consumption. The concept of circular economy and more specifically of refurbishment is unknown for most consumers. Increased information was seen to significantly change consumers’ perception of reused devices, which had an impact on their buying behaviour. Lack of transparency of the refurbishment process and recycling activities was also emphasised in this study. It was seen to cause uncertainty and doubt in consumers. A third emphasised aspect in the results is consumers’ misperception of electronic products’ lifetimes and quality. These three barriers all ultimately lead to lack of consumer awareness, which is, according to this research, the most pressing cultural barrier in the way of circular consumption.
Tutkimus toteutettiin Helsingissä alkuvuonna 2020. Tutkimuksen primaarinen aineisto koostui 34 semistrukturoidusta haastattelusta. Näistä haastatteluista 14 oli testihaastatteluita ja 20 lopullisia haastatteluita. Haastattelut toteutettiin liikkeessä, joka myy kuluttajaelektroniikkaa. Haastatteluun valittiin sellaisia henkilöitä, jotka etsivät uutta puhelinta, kannettavaa tietokonetta tai tablettitietokonetta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kuluttajilla ei ole laajaa tietoa kiertotaloutta tukevien tuotteiden olemassaolosta tai saatavuudesta, tai lineaarisen kulutuksen seurauksista. Kiertotalouden määritelmä, ja erityisesti kunnostetun elektroniikan konsepti, on useimmille tuntematon. Lisääntynyt tieto näytti merkittävästi parantavan mielikuvaa kunnostetuista tuotteista, joka vaikutti ostokäyttäytymiseen. Läpinäkyvyyden puute kunnostusprosessissa ja elektroniikan kierrätyksessä korostui tutkimuksessa. Tämä läpinäkyvyyden puute aiheuttaa epävarmuutta kuluttajissa. Kolmas merkittävä havainto oli, että kuluttajilla on lievästi vääriä käsityksiä elektronisten laitteiden käyttöajasta ja laadusta. Nämä kolme havaintoa viittaavat kaikki siihen, että kuluttajilta puuttuu tietoisuutta kiertotaloutta tukevista vaihtoehdoista ja niiden potentiaalista, joka tämän tutkimuksen perusteella on suurin este kiertotaloutta tukevalle kulutuskäyttäytymiselle.