Sähköautojen valmistuksen kasvihuonekaasupäästöt
Hirvonen, Sami (2020)
Kandidaatintyö
Hirvonen, Sami
2020
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042923295
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042923295
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on kerätä tietoa sähköautojen valmistuksen päästöistä ja verrata niitä polttomoottoriautojen valmistuksen päästöihin. Työssä keskitytään täyssähköhenkilöautojen tuotantoon. Työn pääpaino on täyssähköauton valmistuksen päästöt ja sen vaikutus koko auton elinkaaren ajan päästöihin. Merkittävä osa sähköauton valmistuksen päästöistä syntyy akun valmistuksesta ja materiaalien tuotannosta. Työssä tehdään laskenta, jossa vertaillaan kahta täyssähköautoa kahteen polttomoottoriautoon. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta toteutetulla vertailulla selvitetään, kuinka monta kilometriä sähköautolla täytyy ajaa ennen kuin se on hiilidioksidipäästöjen näkökulmasta parempi vaihtoehto kuin polttomoottoriauto. Vertailun tulosten perusteella sähköautolla täytyy ajaa 10 000 – 81 000 kilometriä, jonka jälkeen sillä ajaminen on kasvihuonekaasujen näkökulmasta parempi vaihtoehto. Autojen päästöihin vaikuttavat eniten auton koko, akun koko ja käytöstä syntyvät päästöt. Sähköautojen valmistus on polttomoottoriautojen valmistusta energiaintensiivisempää ja useimmiten tuottaa enemmän päästöjä. Suurin vaikutus sähköauton elinkaarenpäästöihin on ajon aikana käytetyn sähkön tuotannon päästöt. Suomessa sähköntuotannon päästöt ovat melko alhaiset, joka tekee sähköautoilusta vähäpäästöisen vaihtoehdon.