Pelillistämisstrategian suunnittelu frisbeegolfsovellukseen
Linna, Daniel (2020)
Kandidaatintyö
Linna, Daniel
2020
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020043023478
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020043023478
Tiivistelmä
Frisbeegolfin harrastaminen on yleistynyt valtavasti, varsinkin Suomessa. Pelillistäminen on nykyaikana yleinen tapa tehdä järjestelmistä, etenkin oppimisjärjestelmistä, hauskalla tavalla sitouttavia ja motivoivia. Tämän kandidaatintyön tavoitteena on perehtyä pelillistämisen tutkimuksiin, joiden pohjalta toteutetaan strategia pelillistämisestä mobiilisovellukseen, joita frisbeegolfissa käytetään yleisesti tulosten kirjaamiseen. Tuloksena kandidaatintyöstä on katsaus pelillistämisen tutkimuksista eri osa-alueilta sekä näiden pohjalta kehitetty strategia pelillistämisen toteuttamiseksi adaptiivisen mallin mukaisesti. Lopputulosta verrataan muihin pelillistämisen toteutuksiin. Strategiasta voidaan lopuksi todeta, että se on toteutusta vaille valmis suunnitelma pelillistämiselle. Disc golf as a hobby has gained increasing popularity, especially in Finland. Gamification in modern world is a popular trend to convert platforms, especially those focused on learning, more motivating and engaging. Goal for this Bachelor’s Thesis is to study different researches on gamification and use that knowledge to create a strategy which applies gamification to a mobile application, which are commonly used to log results in disc golf. As a result from this thesis there is a review of studies relating different areas of gamification and developed from these studies, a strategy to apply gamification in an adaptive manner. The result is compared to other similar applications of gamification. Overall, the developed strategy is a plan ready to be developed.