Strategic procurement category management in home electronics stores
Metz, Santeri (2020)
Pro gradu -tutkielma
Metz, Santeri
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020043023494
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020043023494
Tiivistelmä
The main purpose of this Master’s thesis is to build a holistic understanding of home electronics store procurement, category management, and to find ways to make it more efficient. The aim of the study is to find out how to strategically manage procurement categories. In addition, look at category management, Kraljic’s portfolio model, and find ways to develop a strategic approach to home electronics stores. This study was conducted as a qualitative case study and empirical data were obtained by interviewing procurement representatives from four different case companies in the same industry. The results of this study show that the procurement strategy can be formulated in many ways. This thesis emphasized that it can be built with category management by utilizing various tools such as Kraljic’s portfolio model. The portfolio model is moving towards more strategic procurement and is resource efficient in retail and its utilization is well suited for finding and identifying problems and opportunities but creating a workable and effective strategy also requires many other factors. Procurement can be carried out centrally or decentrally. The choice of method depends on the characteristics of the goods procured and whether it is a strategic procurement or a more tactical purchase, the environment also has a major impact on the choices and a particular solution. Tämän Pro Gradu -tutkimuksen päätarkoituksena on rakentaa kokonaisvaltainen käsitys kodin elektronikka liikkeiden hankinnoista, kategoria johtamisesta ja löytää tapoja tehostaa sitä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten strategisesti hallita hankintakategorioita. Lisäksi tarkastella kategoria johtamista, Kraljicin portfolio mallia ja löytää tapoja kehittää strateginen lähestymistapa kodin elektroniikka liikkeisiin. Tämä tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena ja empiirinen data hankittiin haastattelemalla neljän eri kohdeyrityksen hankinnan edustajia samalta toimialalta. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että hankinastrategia voidaan muotoilla monin tavoin. Tässä opinnäytetyössä korostettiin, että se voidaan rakentaa kategoria johtamisella hyödyntämällä erilaisia työkaluja, kuten Kraljicin portfolomallia. Portfoliomalli on suunta strategisempiin hankintoihin ja on resurssitehokas vähittäiskaupassa ja sen hyödyntäminen sopii hyvin ongelmien ja mahdollisuuksien löytämiseen ja havaitsemiseen, mutta toimivan ja tehokkaan strategian luominen vaatii myös paljon muita tekijöitä. Hankinnat voidaan suorittaa keskitetysti tai hajautetusti. Menetelmän valinta riippuu hankittujen tavaroiden ominaisuuksista ja siitä, onko kyse strategisesta hankinnasta vai taktisemmasta ostosta, myös ympäristöllä on suuri vaikutus valintoihin ja tiettyyn ratkaisuun.