Utilizing platform models to influence sourcing
Ollinen, Remu (2020)
Pro gradu -tutkielma
Ollinen, Remu
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020043023508
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020043023508
Tiivistelmä
The objective of this master’s thesis is to uncover the potential influence platform models have on the sourcing function. Platform models are being utilized by some of the most successful companies to date, but they are quite new as a research topic. The sourcing process and the electronic solutions used within the process are well-researched topics, however, research combining these concepts is nearly non-existent. The platform potential is studied firstly by describing the sourcing process steps (supply market research, tender process and contracting), the potential bottlenecks within the process and the tools utilized during the process. This master’s thesis was done as a qualitative study and the data was collected through semi-structured interviews with two subject companies, both representing the Finnish trade/retail industry.
The findings suggest that platforms have most potential in supply market research phase, giving buyers a broader access to resources, although requiring a critical mass of users and reliable references of suppliers. The findings also imply that the current electronic solutions used during the sourcing process are too complex to use and not well-enough integrated to the sourcing process steps and/or other systems in use. According to the findings the personnel using these solutions do not use the tools on a consistent manner in their tasks and mainly rely on traditional tools such as email and phone calls. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää alustamallien potentiaalia ja vaikutusta strategiseen hankintaan. Tänä päivänä monet maailman menestyneimmistä yrityksistä hyödyntävät alustamalleja, mutta tutkimuskohteena ne ovat vielä uusia. Hankintaprosessi ja sähköiset hankintatyökalut taas ovat hyvin tutkittuja aiheita, mutta tutkimukset, joissa nämä konseptit yhdistyisivät, ovat lähes olemattomat. Alustamallien potentiaalia tutkitaan tässä työssä ensiksi tunnistamalla ja kuvailemalla hankintaprosessia ja sen vaiheita (toimittajan etsintä ja valinta, kilpailutus sekä sopimuksen teko), sen sisältä löytyviä ongelmakohtia ja haasteita sekä prosessin aikana käytettäviä sähköisiä hankintatyökaluja. Tämä pro gradu -tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastatteluihin osallistui kaksi yritystä, jotka molemmat edustavat Suomen vähittäiskaupan toimialaa.
Tutkimuksen löydökset osoittavat, että alustamallien hyödyntämisellä on eniten potentiaalia toimittajien etsinnässä ja valinnassa, jolloin hankkivalla yrityksellä on mahdollisuus pääsyyn laajempaan kirjoon resursseja. Tosin, tämä vaatisi kriittisen massan käyttäjiä sekä luotettavat toimittajareferenssit. Tutkimuksen löydökset myös osoittavat, että tämänhetkiset sähköiset hankintatyökalut ovat liian monimutkaisia säännölliseen käyttöön sekä huonosti integroitu hankintaprosessin vaiheisiin ja tai toisiin käytössä oleviin järjestelmiin. Näiden löydöksien lisäksi sähköisiä hankintatyökaluja käyttävä henkilöstö ei käytä niitä säännöllisesti ja tukeutuvat pääsääntöisesti perinteisiin työkaluihin, kuten sähköposti ja puhelinsoitot.
The findings suggest that platforms have most potential in supply market research phase, giving buyers a broader access to resources, although requiring a critical mass of users and reliable references of suppliers. The findings also imply that the current electronic solutions used during the sourcing process are too complex to use and not well-enough integrated to the sourcing process steps and/or other systems in use. According to the findings the personnel using these solutions do not use the tools on a consistent manner in their tasks and mainly rely on traditional tools such as email and phone calls.
Tutkimuksen löydökset osoittavat, että alustamallien hyödyntämisellä on eniten potentiaalia toimittajien etsinnässä ja valinnassa, jolloin hankkivalla yrityksellä on mahdollisuus pääsyyn laajempaan kirjoon resursseja. Tosin, tämä vaatisi kriittisen massan käyttäjiä sekä luotettavat toimittajareferenssit. Tutkimuksen löydökset myös osoittavat, että tämänhetkiset sähköiset hankintatyökalut ovat liian monimutkaisia säännölliseen käyttöön sekä huonosti integroitu hankintaprosessin vaiheisiin ja tai toisiin käytössä oleviin järjestelmiin. Näiden löydöksien lisäksi sähköisiä hankintatyökaluja käyttävä henkilöstö ei käytä niitä säännöllisesti ja tukeutuvat pääsääntöisesti perinteisiin työkaluihin, kuten sähköposti ja puhelinsoitot.