Small scale sustainability : addressing CSR in small and medium-sized banks
Pöyhönen, Saara (2020)
Pro gradu -tutkielma
Pöyhönen, Saara
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020043023545
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020043023545
Tiivistelmä
This master’s thesis investigates Corporate Social Responsibility (CSR) in the context of small and medium-sized banks in Finland. The CSR research concentrates on large companies, leaving small and medium-size enterprises (SMEs) unexplored. Theory connecting CSR to SMEs is almost nonexistent. Despite of their small size, SME’s influence on economy, environment and society is significant.
This study aims to understand how small and medium-sized banks can integrate CSR into their business. In addition, the objective is to investigate whether the SMEs’ special resources and capabilities, strong social capital and informal company culture, can support small and medium sized-banks to address CSR. The study adopts resource-based view to explore the link between CSR activities and banks’ competitiveness. This study applies a multiple case study method. A group of 15 Finnish small and medium-sized banks from OP Financial Group were selected as units of analysis. Banks’ managers are interviewed by using semi-structured interviews. The data analysis is conducted using codification methodology based on grounded analysis.
The study findings indicate that the case companies can integrate CSR into their business by exploiting their existing resources strategically. Strategizing CSR is necessary to manage the scattered CSR practices into performance that enhance the competitiveness of the bank and to make the current responsible actions visible. Strong social capital and creation of common vision support small and medium-sized banks to meet the CSR objectives. Informal company culture enables banks to be flexible in re-allocating their resources in order to address CSR issues. CSR is seen as an element that helps to create a common tone to sales work and collaborations. High regulation of the industry and cooperative company structure create a solid foundation for strategizing CSR. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia yritysvastuuta pienissä ja keskisuurissa pankeissa Suomessa. Yritysvastuututkimus keskittyy suuriin yrityksiin, jättäen pienet ja keskisuuret (pk) yritykset vähemmälle huomiolle. Teoreettinen ymmärrys yritysvastuusta pk-yrityksissä on miltei olematonta. Pienestä koostaan huolimatta pk-yrityksillä on merkittävä vaikutus talouteen, ympäristöön ja yhteiskuntaan.
Tämä tutkimus pyrkii ymmärtämään miten pienet ja keskisuuret pankit voivat sisällyttää yritysvastuun osaksi liiketoimintaansa. Tutkimuksen tavoitteena on myös selvittää, voivatko pk-yrityksille ominaiset resurssit, sosiaalinen pääoma ja epävirallinen yrityskulttuuri tukea yritysvastuun toteuttamista. Tämä tutkimus käyttää resurssiperusteista näkökulmaa tutkiakseen miten yritysvastuuta voidaan integroida yrityksen toimintaan tavalla, joka tukee myös yrityksen kilpailukykyä. Tutkimus toteutettiin monitapaustutkimuksena. Tutkimukseen osallistui yhteensä 15 pientä ja keskisuurta pankkia OP ryhmästä. Pankkien johtoasemassa olevia henkilöitä haastateltiin puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä. Tulokset analysoitiin käyttämällä systemaattista data-analyysimenetelmää.
Tutkimus osoittaa, että tutkimuksen kohteena olevat pienet ja keskisuuret pankit voivat sisällyttää yritysvastuuta toimintaansa hyödyntämällä olemassa olevia resurssejaan strategisesti. Strateginen lähestyminen yritysvastuuseen on välttämätöntä, jotta hajanaiset yritysvastuuteot saadaan näkyväksi ja muutettua toiminnaksi, joka edistää yrityksen kilpailukykyä. Vahva sosiaalinen pääoma ja yhteisen vision luominen tukevat yritysvastuutavoitteiden saavuttamista. Epävirallinen yrityskulttuuri mahdollistaa pienten pankkien notkeuden järjestää resurssinsa vastaamaan yritysvastuun tavoitteita. Yritysvastuu nähdään elementtinä, joka luo yhteisen sävyn myyntityöhön ja yhteistyösopimuksiin. Pankkialan sääntely sekä osuuskuntamuotoinen yritysmuoto luovat hyvän pohjan yritysvastuun integroinnille yrityksen toimintaan.
This study aims to understand how small and medium-sized banks can integrate CSR into their business. In addition, the objective is to investigate whether the SMEs’ special resources and capabilities, strong social capital and informal company culture, can support small and medium sized-banks to address CSR. The study adopts resource-based view to explore the link between CSR activities and banks’ competitiveness. This study applies a multiple case study method. A group of 15 Finnish small and medium-sized banks from OP Financial Group were selected as units of analysis. Banks’ managers are interviewed by using semi-structured interviews. The data analysis is conducted using codification methodology based on grounded analysis.
The study findings indicate that the case companies can integrate CSR into their business by exploiting their existing resources strategically. Strategizing CSR is necessary to manage the scattered CSR practices into performance that enhance the competitiveness of the bank and to make the current responsible actions visible. Strong social capital and creation of common vision support small and medium-sized banks to meet the CSR objectives. Informal company culture enables banks to be flexible in re-allocating their resources in order to address CSR issues. CSR is seen as an element that helps to create a common tone to sales work and collaborations. High regulation of the industry and cooperative company structure create a solid foundation for strategizing CSR.
Tämä tutkimus pyrkii ymmärtämään miten pienet ja keskisuuret pankit voivat sisällyttää yritysvastuun osaksi liiketoimintaansa. Tutkimuksen tavoitteena on myös selvittää, voivatko pk-yrityksille ominaiset resurssit, sosiaalinen pääoma ja epävirallinen yrityskulttuuri tukea yritysvastuun toteuttamista. Tämä tutkimus käyttää resurssiperusteista näkökulmaa tutkiakseen miten yritysvastuuta voidaan integroida yrityksen toimintaan tavalla, joka tukee myös yrityksen kilpailukykyä. Tutkimus toteutettiin monitapaustutkimuksena. Tutkimukseen osallistui yhteensä 15 pientä ja keskisuurta pankkia OP ryhmästä. Pankkien johtoasemassa olevia henkilöitä haastateltiin puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä. Tulokset analysoitiin käyttämällä systemaattista data-analyysimenetelmää.
Tutkimus osoittaa, että tutkimuksen kohteena olevat pienet ja keskisuuret pankit voivat sisällyttää yritysvastuuta toimintaansa hyödyntämällä olemassa olevia resurssejaan strategisesti. Strateginen lähestyminen yritysvastuuseen on välttämätöntä, jotta hajanaiset yritysvastuuteot saadaan näkyväksi ja muutettua toiminnaksi, joka edistää yrityksen kilpailukykyä. Vahva sosiaalinen pääoma ja yhteisen vision luominen tukevat yritysvastuutavoitteiden saavuttamista. Epävirallinen yrityskulttuuri mahdollistaa pienten pankkien notkeuden järjestää resurssinsa vastaamaan yritysvastuun tavoitteita. Yritysvastuu nähdään elementtinä, joka luo yhteisen sävyn myyntityöhön ja yhteistyösopimuksiin. Pankkialan sääntely sekä osuuskuntamuotoinen yritysmuoto luovat hyvän pohjan yritysvastuun integroinnille yrityksen toimintaan.