The influence of information quality on perceived value in the context of online renting
Lehtonen, Akseli (2020)
Pro gradu -tutkielma
Lehtonen, Akseli
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050424791
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050424791
Tiivistelmä
The purpose of this study is to expand the research on perceived value, information system quality, and online customer experience to cover the context of online renting. The previous literature was solely focusing on traditional retail which makes this study novel in the mentioned research field.
When the consumer psychology of renting and purchasing are evaluated, it can be said that they differ significantly from each other. When purchasing goods, the ownership of the goods transfers against an agreed fee – usually monetary. Thus, in normal consumer commerce there rarely is any need for a written contract. However, in the context of renting, the ownership of the good does not transfer, causing the need for more formal contractuality that aims to protect both sides of the transaction. Furthermore, an ownership usually includes significantly longer time perspective for the perceived value than renting which usually fulfills a temporary need. This aspect puts different attributes of perceived value in different positions when comparing the perceived value in purchasing and renting.
A total of 74 respondents participated in the research that focused on examining the value perception of a respondent on a simulated bicycle rental situation that happened online. The respondents were asked to evaluate their experience on the information quality, website quality, online renting experience, perceived risk, perceived value, and online loyalty. The research included a manipulation to information quality, but the manipulation didn’t produce any statistically significant results.
Otherwise the findings showed that the pragmatic and utilitarian value for the consumer are in a prominent role in the context of renting. Therefore, the premise of e-commerce web design should be building a service that helps the individual to achieve the desired goal as efficiently as possible. However, for increased reliability and more comprehensive results, the research would have required more manipulation variations and experimenting with real customers. Tämän tutkimuksen tarkoitus on laajentaa asiakkaan arvokokemusta, informaatio systeemeitä ja verkkokaupan asiakaskokemusta koskeva tutkimus kattamaan verkossa tapahtuvan välinevuokraamisen kontekstin. Aikaisempi tutkimus on yksinomaan keskittynyt perinteiseen ostamiseen tehden tästä tutkimuksesta uudenlaisen omalla alueellaan.
Kun arvioidaan kuluttajan psykologiaa ostaessa ja vuokratessa, voidaan sanoa, että niiden väliltä löytyy merkittäviä eroja. Kun kuluttaja ostaa hyödykkeitä, niiden omistajuus siirtyy sovittua korvausta vastaan – yleensä rahallisessa muodossa. Siten normaalissa kuluttajakaupassa on harvoin tarvetta kirjalliselle sopimukselle. Vuokrauksen kohdalla hyödykkeen omistajuus ei siirry ostajalle, vaan ainoastaan käyttöoikeus siirtyy tilapäiseksi ajaksi. Tämän takia formaalimpi sopimuksellisuus on tarpeen suojaamaan sekä vuokralle antajaa että vuokralle ottajaa ei-toivotuilta tapahtumilta. Lisäksi on syytä huomioida, että ostettaessa hyödykkeitä, niiltä odotetaan saatavan arvoa pidemmän ajan, kun taas vuokraamalla pyritään täyttämään tilapäinen tarve. Siksi arvokokemuksen luovat attribuutit ovat erilaiset ostamisen ja vuokraamisen välillä.
Yhteensä 74 vastaajaa osallistuivat tutkimukseen, joka keskittyi asiakkaan arvokokemusta simuloidussa tilanteessa, jossa vastaaja kuvitteellisesti vuokrasi polkupyörän verkossa. Vastaajia pyydettiin arvioimaan kokemustaan informaation laadun, verkkosivun laadun, verkkovuokrauksen, koetun riskin, arvokokemuksen ja uskollisuuden osalta. Tutkimus sisälsi informaation laatua koskevan manipulaation, joka ei tuottanut tilastollisesti merkitseviä eroavaisuuksia vastaajien välille.
Huomionarvoinen havainto tutkimustuloksista osoittaa, että kuluttajan kokema pragmaattinen ja käytännöllinen arvo korostui vuokrauskontekstissa. Siksi verkkosivujen suunnittelijoiden tulisi keskittyä tekemään kuluttajalle halutun toimenpiteen saavuttamisesta mahdollisimman helppoa ja tehokasta. Jotta tutkimus olisi paljastanut kokonaisvaltaisempia tuloksia luotettavammin, tutkimus pitäisi toistaa useammalla manipulaatiovariaatiolla sekä oikeilla kuluttajilla.
When the consumer psychology of renting and purchasing are evaluated, it can be said that they differ significantly from each other. When purchasing goods, the ownership of the goods transfers against an agreed fee – usually monetary. Thus, in normal consumer commerce there rarely is any need for a written contract. However, in the context of renting, the ownership of the good does not transfer, causing the need for more formal contractuality that aims to protect both sides of the transaction. Furthermore, an ownership usually includes significantly longer time perspective for the perceived value than renting which usually fulfills a temporary need. This aspect puts different attributes of perceived value in different positions when comparing the perceived value in purchasing and renting.
A total of 74 respondents participated in the research that focused on examining the value perception of a respondent on a simulated bicycle rental situation that happened online. The respondents were asked to evaluate their experience on the information quality, website quality, online renting experience, perceived risk, perceived value, and online loyalty. The research included a manipulation to information quality, but the manipulation didn’t produce any statistically significant results.
Otherwise the findings showed that the pragmatic and utilitarian value for the consumer are in a prominent role in the context of renting. Therefore, the premise of e-commerce web design should be building a service that helps the individual to achieve the desired goal as efficiently as possible. However, for increased reliability and more comprehensive results, the research would have required more manipulation variations and experimenting with real customers.
Kun arvioidaan kuluttajan psykologiaa ostaessa ja vuokratessa, voidaan sanoa, että niiden väliltä löytyy merkittäviä eroja. Kun kuluttaja ostaa hyödykkeitä, niiden omistajuus siirtyy sovittua korvausta vastaan – yleensä rahallisessa muodossa. Siten normaalissa kuluttajakaupassa on harvoin tarvetta kirjalliselle sopimukselle. Vuokrauksen kohdalla hyödykkeen omistajuus ei siirry ostajalle, vaan ainoastaan käyttöoikeus siirtyy tilapäiseksi ajaksi. Tämän takia formaalimpi sopimuksellisuus on tarpeen suojaamaan sekä vuokralle antajaa että vuokralle ottajaa ei-toivotuilta tapahtumilta. Lisäksi on syytä huomioida, että ostettaessa hyödykkeitä, niiltä odotetaan saatavan arvoa pidemmän ajan, kun taas vuokraamalla pyritään täyttämään tilapäinen tarve. Siksi arvokokemuksen luovat attribuutit ovat erilaiset ostamisen ja vuokraamisen välillä.
Yhteensä 74 vastaajaa osallistuivat tutkimukseen, joka keskittyi asiakkaan arvokokemusta simuloidussa tilanteessa, jossa vastaaja kuvitteellisesti vuokrasi polkupyörän verkossa. Vastaajia pyydettiin arvioimaan kokemustaan informaation laadun, verkkosivun laadun, verkkovuokrauksen, koetun riskin, arvokokemuksen ja uskollisuuden osalta. Tutkimus sisälsi informaation laatua koskevan manipulaation, joka ei tuottanut tilastollisesti merkitseviä eroavaisuuksia vastaajien välille.
Huomionarvoinen havainto tutkimustuloksista osoittaa, että kuluttajan kokema pragmaattinen ja käytännöllinen arvo korostui vuokrauskontekstissa. Siksi verkkosivujen suunnittelijoiden tulisi keskittyä tekemään kuluttajalle halutun toimenpiteen saavuttamisesta mahdollisimman helppoa ja tehokasta. Jotta tutkimus olisi paljastanut kokonaisvaltaisempia tuloksia luotettavammin, tutkimus pitäisi toistaa useammalla manipulaatiovariaatiolla sekä oikeilla kuluttajilla.