Sponsor relationship development in Finnish sport clubs
Rantalainen, Tero (2020)
Pro gradu -tutkielma
Rantalainen, Tero
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050424949
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050424949
Tiivistelmä
Sports interest and move enormous amounts of people, and the interest garnered by sports manifests in sponsors’ interest as well. Sports has been the most popular sponsoring target for many years, but particularly in the last years, more discussion has focused on the challenges what sponsoring has faced. Sports have become a business operation and sponsors play a large role in this operation. However, the companies reflect more thoroughly on their investments and acquiring sponsoring revenues is increasingly harder.
The aim of this study is to study the development of the sponsoring relationship in Finnish sport organizations. The goal is to increase awareness on sponsoring relationship development, and to especially identify aspects that affect relationship development. Hopefully, the study will help Finnish sport organizations better understand their opportunities for affecting the sponsoring relationship development.
The study was conducted as a qualitative study for a purposive sample consisting of sport clubs and companies that had long-term sponsoring experiences. The interviewees had been involved in sponsoring for a long time and could state their opinions based on years of experience. The data from individual interviews was compared to literature on the topic. The theoretical base for the study consisted of sponsoring, sponsoring process, and customer relationship development. The study results indicate that Finnish sport organizations recognize the need for sponsoring relationship development, but that concrete operations are still only beginning. The development is mainly realized through new products and services. Urheilu kiinnostaa ja liikuttaa valtavaa joukkue ihmisiä ja urheilun herättämä kiinnostus näkyy myös sponsoreiden kiinnostuksena. Urheilu on ollut jo pitkään suosituin sponsoroinnin kohde, mutta varsinkin viime vuosina on puhuttu haasteista, joita sponsorointi on kohdannut. Urheilu on muuttunut liiketoiminnaksi, jossa sponsoreilla on iso rooli. Mutta yrityksen miettivät panostuksiaan entistä tarkemmin ja sponsorointituloja on haastavaa saada.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia suomalaisten urheiluorganisaatioiden sponsorointisuhteen kehittämistä. Tavoite on nostaa tietoisuutta sponsorointisuhteen kehittämisestä ja erityisesti tuoda esiin keinoja, jotka vaikuttavat suhteen kehittämiseen. Tutkimuksen toivotaan auttavan suomalaisia urheiluseuroja ymmärtämään paremmin omat mahdollisuutensa vaikuttaa sponsorointisuhteen kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena valitulle tutkimusjoukolle, joka koostui urheiluseuroista sekä yrityksistä, jotka ovat tehneet pitkään sponsorointia. Haastateltavat henkilöt ovat olleet pitkään mukana sponsoroinnissa ja pystyvät kertomaan vahvan kokemuksen perusteella näkemyksiään. Yksilöhaastatteluista saatuja tuloksia verrattiin aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen. Teoreettinen pohja muodostui sponsoroinnista, sponsorointi prosessista sekä asiakassuhteen kehittämisestä. Tutkimuksen tuloksista voidaan huomata, että suomalaiset seurat ymmärtävät sponsorointisuhteen kehityksen tarpeellisuuden, mutta käytännön toteutus on vielä alkuvaiheessa. Toteutuksen suhteen kehittyminen on tapahtunut pääsääntöisesti uusien myytävien tuotteiden sekä palveluiden kautta.
The aim of this study is to study the development of the sponsoring relationship in Finnish sport organizations. The goal is to increase awareness on sponsoring relationship development, and to especially identify aspects that affect relationship development. Hopefully, the study will help Finnish sport organizations better understand their opportunities for affecting the sponsoring relationship development.
The study was conducted as a qualitative study for a purposive sample consisting of sport clubs and companies that had long-term sponsoring experiences. The interviewees had been involved in sponsoring for a long time and could state their opinions based on years of experience. The data from individual interviews was compared to literature on the topic. The theoretical base for the study consisted of sponsoring, sponsoring process, and customer relationship development. The study results indicate that Finnish sport organizations recognize the need for sponsoring relationship development, but that concrete operations are still only beginning. The development is mainly realized through new products and services.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia suomalaisten urheiluorganisaatioiden sponsorointisuhteen kehittämistä. Tavoite on nostaa tietoisuutta sponsorointisuhteen kehittämisestä ja erityisesti tuoda esiin keinoja, jotka vaikuttavat suhteen kehittämiseen. Tutkimuksen toivotaan auttavan suomalaisia urheiluseuroja ymmärtämään paremmin omat mahdollisuutensa vaikuttaa sponsorointisuhteen kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena valitulle tutkimusjoukolle, joka koostui urheiluseuroista sekä yrityksistä, jotka ovat tehneet pitkään sponsorointia. Haastateltavat henkilöt ovat olleet pitkään mukana sponsoroinnissa ja pystyvät kertomaan vahvan kokemuksen perusteella näkemyksiään. Yksilöhaastatteluista saatuja tuloksia verrattiin aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen. Teoreettinen pohja muodostui sponsoroinnista, sponsorointi prosessista sekä asiakassuhteen kehittämisestä. Tutkimuksen tuloksista voidaan huomata, että suomalaiset seurat ymmärtävät sponsorointisuhteen kehityksen tarpeellisuuden, mutta käytännön toteutus on vielä alkuvaiheessa. Toteutuksen suhteen kehittyminen on tapahtunut pääsääntöisesti uusien myytävien tuotteiden sekä palveluiden kautta.