Kansainvälistyvän logistiikkayrityksen resurssianalyysi
Rautamäki, Jyrki (2020)
Diplomityö
Rautamäki, Jyrki
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050525034
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050525034
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on analysoida kansainvälistymistä suunnittelevan logistiikka-alan yrityksen resursseihin perustuvia menestystekijöitä ja niiden hyödyntämisen mahdollisuuksia uudella markkina-alueella. Työssä esitellään keskeiset kansainvälistymisen teoriat sekä operaatiomallit ja perehdytään liiketoiminnan analysointiprosessiin. Sisäisen analysoinnin osalta keskitytään resurssiperusteiseen teoriaan ja sen soveltamiseen kansainvälistymisstrategian suunnittelussa.
Analysointiosiossa analysoidaan yrityksen ydinosaamisen nykytilannetta resurssipohjaisen teorian pohjalta sekä hahmotellaan Venäjälle laajentumisen mahdollisuuksia sekä soveltuvia operaatiomuotoja eri kansainvälistymisteorioiden näkökulmasta. Markkinaympäristöä ja sen erityispiirteitä käsitellään yleisellä tasolla, jotta niiden resursseille asettamat vaatimukset voidaan huomioida varsinaisessa strategiatyössä. Analyysien aineistona käytetään yrityksestä saatavilla olevia julkisia tietoja sekä kohdemarkkinaa ja toimintaympäristöä koskevia eri järjestöjen ja organisaatioiden julkaisemia tilastoja ja ennusteita.
Resurssiperusteisen näkökulman todetaan soveltuvan kansainvälistymisen edellytysten täyttymisen arviointiin hyvin. Sen pohjalta tehdyt analyysit resurssien nykytilasta yhdistettynä ulkoisiin analyyseihin mahdollistavat kehitystarpeiden tunnistamisen ja niiden viemisen toimintasuunnitelmiin.
Tehtyjen analyysien perusteella soveltuvimmaksi operaatiomalliksi todetaan tytäryrityksen perustaminen tai yritysosto. Yrityksellä tunnistetaan kotimarkkinassa kilpailuetua tuottavia resursseja, joiden ei kuitenkaan yksinään voida katsoa varmistavan kilpailuedun saavuttamista uudessa markkinassa. Kilpailukyvyn vahvistamiseen liittyvien resurssien lisäämiseen ja kehittämiseen tulee kiinnittää huomiota strategiatyön valmistelun seuraavissa vaiheissa. The objective of the thesis is to analyze resource-based key competences of internationalizing logistics company and further evaluate the possibility to gain competitive advantage in foreign markets based on them. As a theoretical background, the common internationalization theories are presented together with international operation models. Business analysis process is discussed in general level. The internal analysis is focused on the resource-based theory and its application to internationalization strategy process.
In the empirical part of the thesis the resource analysis is performed. The internationalization theories are applied to evaluate the possible operation models. The macroenvironment and its specific and culture-based characteristics are observed to understand the different requirements they set for the current resources. To protect the trade secrets only publicly available information is used for the internal analysis of the company. External analysis is based on reports, statistics and forecasts of organizations following the development of the market or the target country.
Resource-based theory is found to suit well analyzing the internationalization competences. The synthesis of the internal and external analysis enables the recognition of specific resource development needs, which can be considered in preparation of business or action plans.
As a result of performed analysis it is found that most suitable operational model is establishing a daughter company or acquisition. The company has key resources providing competitive edge in home market, but it cannot be seen that similar competitive advantage could be possible in foreign market without further developing market specific competence. The actions required to improve competitivity will be utilized in the following phases on internationalization strategy process.
Analysointiosiossa analysoidaan yrityksen ydinosaamisen nykytilannetta resurssipohjaisen teorian pohjalta sekä hahmotellaan Venäjälle laajentumisen mahdollisuuksia sekä soveltuvia operaatiomuotoja eri kansainvälistymisteorioiden näkökulmasta. Markkinaympäristöä ja sen erityispiirteitä käsitellään yleisellä tasolla, jotta niiden resursseille asettamat vaatimukset voidaan huomioida varsinaisessa strategiatyössä. Analyysien aineistona käytetään yrityksestä saatavilla olevia julkisia tietoja sekä kohdemarkkinaa ja toimintaympäristöä koskevia eri järjestöjen ja organisaatioiden julkaisemia tilastoja ja ennusteita.
Resurssiperusteisen näkökulman todetaan soveltuvan kansainvälistymisen edellytysten täyttymisen arviointiin hyvin. Sen pohjalta tehdyt analyysit resurssien nykytilasta yhdistettynä ulkoisiin analyyseihin mahdollistavat kehitystarpeiden tunnistamisen ja niiden viemisen toimintasuunnitelmiin.
Tehtyjen analyysien perusteella soveltuvimmaksi operaatiomalliksi todetaan tytäryrityksen perustaminen tai yritysosto. Yrityksellä tunnistetaan kotimarkkinassa kilpailuetua tuottavia resursseja, joiden ei kuitenkaan yksinään voida katsoa varmistavan kilpailuedun saavuttamista uudessa markkinassa. Kilpailukyvyn vahvistamiseen liittyvien resurssien lisäämiseen ja kehittämiseen tulee kiinnittää huomiota strategiatyön valmistelun seuraavissa vaiheissa.
In the empirical part of the thesis the resource analysis is performed. The internationalization theories are applied to evaluate the possible operation models. The macroenvironment and its specific and culture-based characteristics are observed to understand the different requirements they set for the current resources. To protect the trade secrets only publicly available information is used for the internal analysis of the company. External analysis is based on reports, statistics and forecasts of organizations following the development of the market or the target country.
Resource-based theory is found to suit well analyzing the internationalization competences. The synthesis of the internal and external analysis enables the recognition of specific resource development needs, which can be considered in preparation of business or action plans.
As a result of performed analysis it is found that most suitable operational model is establishing a daughter company or acquisition. The company has key resources providing competitive edge in home market, but it cannot be seen that similar competitive advantage could be possible in foreign market without further developing market specific competence. The actions required to improve competitivity will be utilized in the following phases on internationalization strategy process.