Juridiset haasteet suomalaisyrityksen laajentuessa Kiinan markkinoille
Markku, Anette (2020)
Kandidaatintutkielma
Markku, Anette
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050725628
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050725628
Tiivistelmä
Kiina on kasvanut viimeisen 40 vuoden aikana tiukasta suunnitelmataloudesta koko maailman toiseksi suurimmaksi taloudeksi, ja yhä useampi yritys pitää Kiinaa houkuttelevana ja jopa välttämättömänä laajentumiskohteena. Kiina on markkina-alueena kuitenkin haastava, ja moni alueella toimiva ulkomainen taho pitää juuri yritysten toimintaa säätelevää lainsäädäntöä markkina-alueen suurimpana haasteena. Kattava markkinatutkimus on kansainvälistyessä avainasemassa, ja Kiinan suhteen on lainsäädännön tarkastelu erityisen tärkeää epäonnistuneen laajentumisyrityksen välttämiseksi.
Kandityö tutkii Kiinan tämänhetkistä yrityslainsäädäntöä ulkomaisen yrityksen toiminnan näkökulmasta. Löydösten perusteella haastavimpiin osatekijöihin lukeutuvat valtiohallinnon osallisuus yritysten toiminnassa, ulkomaisten yritysten toimintaa estävät rajoitukset ja kriteerit, kompleksiset verokäytänteet sekä länsimaista poikkeava kulttuurisidonnainen suhdekeskeisyys. Lainsäädännön ohella markkina-aluetta pohjustetaan tutkimalla Kiinan markkinoiden avautumisen jälkeisiä muutoksia, sekä valtiohallinnon rakennetta ja vaikutusta yritysten liiketoimintaan. Tutkimuksessa suoritetaan myös valittujen laajentumisstrategioiden vertailu Kiinan lainsäädännön asettamien vaatimusten ja rajoitteiden puitteissa, ja soveltuvimmiksi valikoituvat vientiagentin, yhteishankkeen, edustuston tai WFOE:n (kokonaan ulkomaaomisteisen yhtiön) hyödyntäminen laajentumisstrategiana.
Tutkimusta voidaan hyödyntää osana Kiinaan laajentuvan suomalaisyrityksen markkinatutkimusta. In the past 40 years, China has grown from a strict planned economy to the 2nd largest economy in the world. An increasing number of companies view China as an attractive, or even an essential target market. However, China displays a challenging market environment and many foreign businesses operating in the area find legal issues to be the most challenging. The key factor in successful internationalization is sufficient market research. In China’s case, examining the legislation plays a particularly important role in order to avoid a failed internationalization attempt.
This thesis examines China’s current business legislation regarding foreign companies. The findings conclude that the most difficult factors are the government’s involvement in the business sector, restrictions and requirements for foreign businesses, the complex tax system and culture-bound focus on relationships that differs from Western cultures. In addition to the legislation, the research examines the changes in China after its market opened up, the governmental structure and the government’s effects on doing business. The thesis compares the chosen internationalization strategies considering China’s legislative requirements and restrictions, and in this comparison an export agent, joined venture, representative office and WFOE (wholly foreign owned enterprise) are found to be the most suitable strategies.
This research can be utilized as a part of market research for a Finnish company expanding to China.
Kandityö tutkii Kiinan tämänhetkistä yrityslainsäädäntöä ulkomaisen yrityksen toiminnan näkökulmasta. Löydösten perusteella haastavimpiin osatekijöihin lukeutuvat valtiohallinnon osallisuus yritysten toiminnassa, ulkomaisten yritysten toimintaa estävät rajoitukset ja kriteerit, kompleksiset verokäytänteet sekä länsimaista poikkeava kulttuurisidonnainen suhdekeskeisyys. Lainsäädännön ohella markkina-aluetta pohjustetaan tutkimalla Kiinan markkinoiden avautumisen jälkeisiä muutoksia, sekä valtiohallinnon rakennetta ja vaikutusta yritysten liiketoimintaan. Tutkimuksessa suoritetaan myös valittujen laajentumisstrategioiden vertailu Kiinan lainsäädännön asettamien vaatimusten ja rajoitteiden puitteissa, ja soveltuvimmiksi valikoituvat vientiagentin, yhteishankkeen, edustuston tai WFOE:n (kokonaan ulkomaaomisteisen yhtiön) hyödyntäminen laajentumisstrategiana.
Tutkimusta voidaan hyödyntää osana Kiinaan laajentuvan suomalaisyrityksen markkinatutkimusta.
This thesis examines China’s current business legislation regarding foreign companies. The findings conclude that the most difficult factors are the government’s involvement in the business sector, restrictions and requirements for foreign businesses, the complex tax system and culture-bound focus on relationships that differs from Western cultures. In addition to the legislation, the research examines the changes in China after its market opened up, the governmental structure and the government’s effects on doing business. The thesis compares the chosen internationalization strategies considering China’s legislative requirements and restrictions, and in this comparison an export agent, joined venture, representative office and WFOE (wholly foreign owned enterprise) are found to be the most suitable strategies.
This research can be utilized as a part of market research for a Finnish company expanding to China.