Mikroyritysten kommunikointi digitaalisilla alustoilla
Tuomaala, Eero (2020)
Kandidaatintyö
Tuomaala, Eero
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050725670
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050725670
Tiivistelmä
Mikroyrityksiä on ollut olemassa jo pitkän aikaa, mutta viime aikoina yrittäjäksi ryhtyy yhä useampi henkilö. Mikroyritykset tekevät yhteistyötä erilaisten sidosryhmien kanssa suurten yritysten tapaan, mutta mikroyritykset kohtaavat silti eroavaisuuksia kommunikaatiossa.
Työn tavoitteena on selvittää mikroyritysten kommunikaation erityispiirteisitä ja -tarpeita erilaisilla digitaalisilla alustoilla. Teoriaosassa kartoitetaan millaisia ovat mikroyrittäjien tarpeet kommunikaatiolle ja kuinka ne eroavat toisistaan. Digitaalisten alustojen tarkastelussa otetaan huomioon mikroyritysten vaihtelevat tarpeet.
Mikroyritysten kommunikaation tarpeet vaihtelevat hyvin paljon toimialakohtaisesti. Kommunikaatiokanavien valinta riippuu tavoiteltavasta sidosryhmästä ja viestin sisällöstä. Kommunikaatioon tai yhteistyöhön tarjottavia järjestelmiä on valtavasti. Suuremmat yhteistyökumppanit määrittelevät hyvin pitkälti käytettävän järjestelmän yhteisissä projekteissa.
Mikroyrityksillä suosituimmat kommunikaatiokanavat ovat sähköposti, omat verkkosivut, sosiaalinen media sekä kasvotusten tapahtuva kommunikaatio. Sosiaalinen media nousee tärkeäksi kanavaksi kilpailtaessa suurempia yrityksiä vastaan yhteisistä asiakkaista.
Työn tavoitteena on selvittää mikroyritysten kommunikaation erityispiirteisitä ja -tarpeita erilaisilla digitaalisilla alustoilla. Teoriaosassa kartoitetaan millaisia ovat mikroyrittäjien tarpeet kommunikaatiolle ja kuinka ne eroavat toisistaan. Digitaalisten alustojen tarkastelussa otetaan huomioon mikroyritysten vaihtelevat tarpeet.
Mikroyritysten kommunikaation tarpeet vaihtelevat hyvin paljon toimialakohtaisesti. Kommunikaatiokanavien valinta riippuu tavoiteltavasta sidosryhmästä ja viestin sisällöstä. Kommunikaatioon tai yhteistyöhön tarjottavia järjestelmiä on valtavasti. Suuremmat yhteistyökumppanit määrittelevät hyvin pitkälti käytettävän järjestelmän yhteisissä projekteissa.
Mikroyrityksillä suosituimmat kommunikaatiokanavat ovat sähköposti, omat verkkosivut, sosiaalinen media sekä kasvotusten tapahtuva kommunikaatio. Sosiaalinen media nousee tärkeäksi kanavaksi kilpailtaessa suurempia yrityksiä vastaan yhteisistä asiakkaista.