Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Laatupoikkeamamittarin kehittäminen taloushallinnon palvelukeskukseen

Taipalus, Maria-Magdaleena (2020)

Katso/Avaa
Taipalus_Kandidaatintutkielma.pdf (498.8Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintutkielma

Taipalus, Maria-Magdaleena
2020

School of Business and Management, Kauppatieteet

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050725672

Tiivistelmä

Tässä työssä tarkastellaan liiketoimintaprosessien seurantaan tarkoitettuja mittareita. Tavoitteena on tutkia, minkälainen mittari sopii laatupoikkeamien seurantaan rahaliikennepalveluissa. Tutkimus tehdään taloushallinnon palveluita tarjoavassa asiantuntijaorganisaatiossa. Tutkimuksessa tarkastellaan organisaation erityispiirteitä, perehdytään laatupoikkeamien merkitykseen rahaliikenteessä ja kirjallisuuskatsauksessa esitellään liiketoiminnan mittaamiseen kehitettyjä mittaristoja.

Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullista tutkimusta. Tutkimus tehdään toimeksiantona ja tutkimusstrategiana toimii tapaustutkimus. Laatupoikkeamamittarin tavoiteltuja ominaisuuksia case-organisaation tarpeisiin selvitetään haastattelemalla asiantuntijoita, joilla on kattava osaaminen ja tietämys rahaliikenteestä prosessina, kohdeorganisaatiosta sekä mittarin käyttötarkoituksista.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että rahaliikenteen laatupoikkeamia kuvaava mittari tulee olla muun muassa reaaliaikainen, helposti käytettävä ja sen tulokset tulee olla helposti luettavissa. Aiemmat tutkimukset tukevat saatuja tuloksia. Mittarin tavoiteltujen ominaisuuksien perusteella kehitettiin uusi mittari vastaamaan paremmin edellä mainittuihin näkökohtiin.
 
The purpose of this bachelor thesis is to determine measures to monitor business processes. The aim is to investigate what kind of performance indicator is suitable for monitoring quality deviations in monetary transactions. The research work was conducted in an expert organization which provides financial administration services. The study presents a literature review of performance indicators, examines the peculiarities of an expert organization and the importance of quality deviations in monetary transactions.

The thesis was executed as a qualitative case study. Empirical material was collected through interviews. The desired features of the performance indicator for the case company were clarified by interviewing experts of the company with a thorough knowledge and understanding of the monetary transaction process, the business, and the purpose of the performance indicator.

The results of the research suggest that the quality deviation indicator for monetary transactions should be inter alia real-time, easy-to-use, and its results should be easy to read. Previous studies support the results obtained. Based on the desired features of the indicator, a new version of the old indicator was developed to bring it closer to one which better fulfills previously mentioned requirements.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [4793]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste