The impact of digital publications on the sales of print books in Finland
Lankinen, Emma (2020)
Kandidaatintutkielma
Lankinen, Emma
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051335404
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051335404
Tiivistelmä
In the past few years, the sales of digital publications have started to increase rapidly, as Finns have begun to adopt digital publications through various new services. The purpose of this thesis is to investigate whether digital publications are going to replace print books from the Finnish book market. The data used is time series data from The Finnish Book Publishers Association, which covers print books, e-books, physical recordings, audiobooks, and professional digital libraries from the years 2008-2018. In the theoretical part of the thesis, the ways to categorize innovations are examined, as well as the diffusion of innovations, which aims to explain the rapid increase in the sales of digital publications. The research is carried out using quantitative methods, utilizing linear regression analysis.
The results of the study show that the sales of digital publications have a clear negative effect on the sales of print books in Finland. According to the results, the correlation between the total sales of digital publications and the total sales of print books is also negative. However, print books are sold many times more than digital publications, and therefore, although the effect was found to be negative, digital publications will not be replacing print books from the Finnish book market, at least in the next few years. Digitaalisten julkaisujen myynti on lähtenyt viime vuosina nopeaan kasvuun, kun suomalaiset ovat alkaneet omaksua digitaalisia julkaisuja erilaisten uusien palveluiden kautta. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, ovatko digitaaliset julkaisut syrjäyttämässä painetut kirjat Suomen kirjamarkkinoilta. Aineistona käytetään Suomen Kustannusyhdistyksen aikasarjoja painetuista kirjoista, sähkökirjoista, fyysisistä tallenteista, äänikirjoista ja ammatillisista digikirjastoista vuosilta 2008-2018. Tutkielman teoriaosuudessa tarkastellaan innovaatioiden luokittelutapoja ja etenkin innovaatioiden diffuusiota, jolla digitaalisten julkaisujen myynnin nopeaa kasvua pyritään selittämään. Tutkimus toteutetaan kvantitatiivisin menetelmin lineaarista regressioanalyysia hyödyntäen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Suomessa digitaalisten julkaisujen myynnillä on selvä negatiivinen vaikutus painettujen kirjojen myyntiin. Digitaalisten julkaisujen kokonaismyynnin ja painettujen kirjojen kokonaismyynnin välinen korrelaatio on tulosten mukaan myös negatiivinen. Painettuja kirjoja myydään kuitenkin vielä moninkertaisesti digitaalisia julkaisuja enemmän, joten vaikka vaikutus havaittiin negatiiviseksi, niin digitaaliset julkaisut eivät ole ainakaan vielä lähivuosina syrjäyttämässä painettuja kirjoja Suomen kirjamarkkinoilta.
The results of the study show that the sales of digital publications have a clear negative effect on the sales of print books in Finland. According to the results, the correlation between the total sales of digital publications and the total sales of print books is also negative. However, print books are sold many times more than digital publications, and therefore, although the effect was found to be negative, digital publications will not be replacing print books from the Finnish book market, at least in the next few years.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Suomessa digitaalisten julkaisujen myynnillä on selvä negatiivinen vaikutus painettujen kirjojen myyntiin. Digitaalisten julkaisujen kokonaismyynnin ja painettujen kirjojen kokonaismyynnin välinen korrelaatio on tulosten mukaan myös negatiivinen. Painettuja kirjoja myydään kuitenkin vielä moninkertaisesti digitaalisia julkaisuja enemmän, joten vaikka vaikutus havaittiin negatiiviseksi, niin digitaaliset julkaisut eivät ole ainakaan vielä lähivuosina syrjäyttämässä painettuja kirjoja Suomen kirjamarkkinoilta.