Yhteiskuntavastuun vaikutus kannattavuuteen vaateteollisuudessa
Laurikainen, Julia (2020)
Kandidaatintutkielma
Laurikainen, Julia
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051335406
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051335406
Tiivistelmä
Yhteiskuntavastuu on noussut yrityksissä entistä tärkeämpään rooliin viime aikoina ja yritysten sidosryhmien suunnalta on syntynyt kasvavia paineita toimia entistä ympäristöystävällisemmin. Yhteiskuntavastuun ja yrityksen kannattavuuden välistä yhteyttä on tutkittu aikaisemmin runsaasti, mutta saadut tulokset ovat olleet hyvin ristiriitaisia. Tästä syystä aihetta on tärkeää tutkia lisää. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko yhteiskuntavastuulla positiivista vaikutusta yrityksen kannattavuuteen ja vastaavasti onko yrityksen kannattavuudella positiivista vaikutusta yhteiskuntavastuuseen tekstiili- ja vaateteollisuuden toimialalla Euroopassa.
Tässä tutkimuksessa yhteiskuntavastuun ja yrityksen kannattavuuden välistä yhteyttä on tutkittu paneelidatan regressioanalyysillä. Tutkimusaineisto on kerätty 20 eurooppalaisesta tekstiili- ja vaateteollisuuden yrityksestä vuosilta 2012-2018. Yritysten yhteiskuntavastuudata on peräisin CSRHub -tietokannasta ja kannattavuuden tunnusluvut koko pääoman tuottoaste (ROA) sekä oman pääoman tuottoaste (ROE) Amadeus -tietokannasta.
Tämän tutkimuksen regressioanalyysin tulokset eivät olleet tilastollisesti merkitseviä, joten niiden perusteella yhteiskuntavastuun ja yrityksen kannattavuuden välillä ei siis voida todeta olevan yhteyttä. Corporate social responsibility (CSR) has become an increasingly important role in companies recently and there is growing pressure from stakeholders to operate more environmental friendly. The link between corporate social responsibility and corporate profitability has been extensively studied in the past, but the results obtained have been very contradictory. For this reason, it is important to explore the subject further. The aim of this study was to find out wheter CSR has a positive effect on the company ́s profitability and, correspondingly, wheter the company ́s profitability has a positive effect on CSR in the textile and clothing industry in Europe.
In this study, the relationship between CSR and corporate profitability has been examined using panel data regression analysis. The research material has been collected from 20 European textile and clothing companies from 2012-2018. The CSR data has been collected from the CSRHub database and profitability indicators return on assets (ROA) and return on equity (ROE) from the Amadeus database.
The results of the regression analysis of this study were not statistically significant, so no link can be established between CSR and corporate profitability.
Tässä tutkimuksessa yhteiskuntavastuun ja yrityksen kannattavuuden välistä yhteyttä on tutkittu paneelidatan regressioanalyysillä. Tutkimusaineisto on kerätty 20 eurooppalaisesta tekstiili- ja vaateteollisuuden yrityksestä vuosilta 2012-2018. Yritysten yhteiskuntavastuudata on peräisin CSRHub -tietokannasta ja kannattavuuden tunnusluvut koko pääoman tuottoaste (ROA) sekä oman pääoman tuottoaste (ROE) Amadeus -tietokannasta.
Tämän tutkimuksen regressioanalyysin tulokset eivät olleet tilastollisesti merkitseviä, joten niiden perusteella yhteiskuntavastuun ja yrityksen kannattavuuden välillä ei siis voida todeta olevan yhteyttä.
In this study, the relationship between CSR and corporate profitability has been examined using panel data regression analysis. The research material has been collected from 20 European textile and clothing companies from 2012-2018. The CSR data has been collected from the CSRHub database and profitability indicators return on assets (ROA) and return on equity (ROE) from the Amadeus database.
The results of the regression analysis of this study were not statistically significant, so no link can be established between CSR and corporate profitability.