Sään vaikutus kysyntään : Tilastollinen analyysi suomalaisesta autopesulasta
Achek, Amira (2020)
Lataukset:
Kandidaatintutkielma
Achek, Amira
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051335440
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051335440
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sää, päivät ja saman rakennuksen asiakasmäärät vaikuttavat autopesulan pesumääriin. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, onko vaikutus erilaista eri asiakasryhmien välillä. Asiakasryhmät jaettiin tutkimuksessa kanta-asiakkaisiin,
jotka maksavat kuukausimaksun pesulan palveluista, sekä satunnaisiin asiakkaisiin.
Tutkimuksen aineisto koostuu yhden autopesulan pesutiedoista, kauppakeskuksen kävijätiedoista sekä Ilmatieteenlaitoksen antamista säätiedoista. Yhteensä pesuista on 3895 havaintoa, kauppakeskuksen kävijätiedoista 365 havaintoa ja säätiedoista 365 sekä 8760 havaintoa. Havaintoaineistot ovat kerätty vuonna 2019, ja tutkimus käsittelee aineistoa aikasarjana ajalta 1.1.2019-31.12.2019. Tutkimus toteutettiin tilastollisena ja asiakasryhmien eroja vertailtiin
laadullisesti.
Tutkimustulokset osoittavat, että sääolosuhteista suhteellinen kosteus ja lämpötila vaikuttavat kaikkiin asiakkaisiin laskien kysyntää. Satunnaisiin asiakkaisiin vaikutti myös viikonloppu,
sademäärä sekä lumimäärä, mutta kanta-asiakkaisiin ei. Laadullisesti tarkasteltuna päädyttiin
lopputulokseen, että kanta-asiakkaat eivät ole yhtä herkkiä sääolosuhteille kuin satunnaiset
asiakkaat. Tutkimuksen valossa kohdeyrityksen tulisi pyrkiä lisäämään kanta-asiakkaidensa
määrää, koska sää ei vaikuta heihin yhtä negatiivisesti. The purpose of this study was to find out how the weather, the days, and the number of clients in the same building affect the car wash demand. In addition, the aim was to determine whether the effect differs between different customer groups. In the study, customer groups were divided into regular and occasional customers.
The survey data consists of information of washed cars, shopping center visitor information, and weather information provided by the Finnish Meteorological Institute. The data of washed cars consists of 3895 observations, the shopping center visitor data consists of 365 observa- tions and the weather data consists 365 and 8760 observations. The observations were col- lected in 2019 and the study deals with the data as a time series from 1.1.2019 to 31.12.2019. The study was conducted statistically and the differences between customer groups were qualitatively compared.
Research results show that relative humidity and temperature affect all customers by reducing demand. Occasional customers were also affected by the weekend, rainfall and snowfall, but regular customers weren’t. In qualitative terms, it was concluded that loyal customers are not as sensitive to weather conditions as occasional customers. Conclusion of this study is that the target company should strive to increase the number of its regular customers, since they are not as negatively affected by the weather.
jotka maksavat kuukausimaksun pesulan palveluista, sekä satunnaisiin asiakkaisiin.
Tutkimuksen aineisto koostuu yhden autopesulan pesutiedoista, kauppakeskuksen kävijätiedoista sekä Ilmatieteenlaitoksen antamista säätiedoista. Yhteensä pesuista on 3895 havaintoa, kauppakeskuksen kävijätiedoista 365 havaintoa ja säätiedoista 365 sekä 8760 havaintoa. Havaintoaineistot ovat kerätty vuonna 2019, ja tutkimus käsittelee aineistoa aikasarjana ajalta 1.1.2019-31.12.2019. Tutkimus toteutettiin tilastollisena ja asiakasryhmien eroja vertailtiin
laadullisesti.
Tutkimustulokset osoittavat, että sääolosuhteista suhteellinen kosteus ja lämpötila vaikuttavat kaikkiin asiakkaisiin laskien kysyntää. Satunnaisiin asiakkaisiin vaikutti myös viikonloppu,
sademäärä sekä lumimäärä, mutta kanta-asiakkaisiin ei. Laadullisesti tarkasteltuna päädyttiin
lopputulokseen, että kanta-asiakkaat eivät ole yhtä herkkiä sääolosuhteille kuin satunnaiset
asiakkaat. Tutkimuksen valossa kohdeyrityksen tulisi pyrkiä lisäämään kanta-asiakkaidensa
määrää, koska sää ei vaikuta heihin yhtä negatiivisesti.
The survey data consists of information of washed cars, shopping center visitor information, and weather information provided by the Finnish Meteorological Institute. The data of washed cars consists of 3895 observations, the shopping center visitor data consists of 365 observa- tions and the weather data consists 365 and 8760 observations. The observations were col- lected in 2019 and the study deals with the data as a time series from 1.1.2019 to 31.12.2019. The study was conducted statistically and the differences between customer groups were qualitatively compared.
Research results show that relative humidity and temperature affect all customers by reducing demand. Occasional customers were also affected by the weekend, rainfall and snowfall, but regular customers weren’t. In qualitative terms, it was concluded that loyal customers are not as sensitive to weather conditions as occasional customers. Conclusion of this study is that the target company should strive to increase the number of its regular customers, since they are not as negatively affected by the weather.