Elintarvikeverkkokauppojen liiketoimintamallit Suomessa
Lehikoinen, Essi (2020)
Kandidaatintyö
Lehikoinen, Essi
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051435640
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051435640
Tiivistelmä
Elintarvikeverkkokaupat ovat useiden vuosien ajan pyrkineet kasvattamaan markkinaosuuttaan Suomessa, mutta kasvu on ollut hidasta. Monessa muussa maassa elintarvikkeiden verkkomyynti on saanut jo suuren suosion kuluttajien keskuudessa, mutta suomalaiset suosivat vielä huomattavasti enemmän fyysisiä ruokakauppoja.
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on tutkia, mitä haasteita suomalaisten elintarvikeverkkokauppojen liiketoimintamalleissa on ja kuinka niitä voidaan kehittää, jotta palvelu saadaan kannattavammaksi. Työssä tutustutaan ensin teoriakirjallisuuden sekä tieteellisten artikkeleiden avulla verkkokauppaan, elintarvikeverkkokauppaan sekä liiketoimintamalleihin. Tämän jälkeen perehdytään suomalaisten elintarvikeverkkokauppojen liiketoimintamalleihin ja niiden haasteisiin, tavoitteena löytää keinoja haasteiden kehittämiseen.
Työssä havaittiin, että suomalaisten elintarvikeverkkokauppojen kriittisimmät haasteet jakautuvat kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat suomalaisen päivittäistavarakaupan keskittyneisyys, lisäarvon luominen asiakkaalle ja logistiikka. Elintarvikeverkkokauppojen alhaiset käyttäjämäärät heikentävät palvelun kannattavuutta ja tekevät sen kehittämisestä haasteellista. Yritykset voivat kuitenkin kehittää elintarvikeverkkokauppojen logistiikkaa, tehostamalla keräilyä ja ehkäisemällä viimeisen mailin aiheuttamia ongelmia.
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on tutkia, mitä haasteita suomalaisten elintarvikeverkkokauppojen liiketoimintamalleissa on ja kuinka niitä voidaan kehittää, jotta palvelu saadaan kannattavammaksi. Työssä tutustutaan ensin teoriakirjallisuuden sekä tieteellisten artikkeleiden avulla verkkokauppaan, elintarvikeverkkokauppaan sekä liiketoimintamalleihin. Tämän jälkeen perehdytään suomalaisten elintarvikeverkkokauppojen liiketoimintamalleihin ja niiden haasteisiin, tavoitteena löytää keinoja haasteiden kehittämiseen.
Työssä havaittiin, että suomalaisten elintarvikeverkkokauppojen kriittisimmät haasteet jakautuvat kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat suomalaisen päivittäistavarakaupan keskittyneisyys, lisäarvon luominen asiakkaalle ja logistiikka. Elintarvikeverkkokauppojen alhaiset käyttäjämäärät heikentävät palvelun kannattavuutta ja tekevät sen kehittämisestä haasteellista. Yritykset voivat kuitenkin kehittää elintarvikeverkkokauppojen logistiikkaa, tehostamalla keräilyä ja ehkäisemällä viimeisen mailin aiheuttamia ongelmia.