Uuden teknologian omaksuminen organisaatiossa : case Enterprise 2.0
Härme, Jyrki (2020)
Diplomityö
Härme, Jyrki
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051535685
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051535685
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee uuden teknologian omaksumista suuren suomalaisen pörssiyhtiön organisaatiossa, jossa Enterprise 2.0-teknologian avulla haettiin ratkaisua yhteistyön tehostamiseen ja tiedon jakamiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa, mitkä tekijät vaikuttavat kyseisen teknologian omaksumiseen ja erityisesti tunnistaa kuinka ikä, sukupuoli ja tietojohtamisen strategia siihen vaikuttivat.
Työ toteutettiin sekä kvantitatiivisena, että kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusstrategia perustui organisaatiolle tehtyyn survey-tutkimukseen sekä johdon haastatteluun. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Teknologian hyväksymismallia (TAM) ja siihen liittyviä teorioita, sekä tietoperustaista teoriaa. Teknologisena tutkimuskohteena käsiteltiin Enterprise 2.0-konseptia ja sen tuomia hyötyjä.
Teorian ja empiriasynteesin tuloksena nousi tietojohtamisen strategian merkitys ihmisten asenteisiin ja odotuksiin uuden teknologian omaksumisessa. Keskeisenä työn tuloksena oli ehdotus tietojohtamisstrategian lisäämisestä uutena tekijänä teknologian hyväksymismalliin. Jatkotoimenpiteinä suositeltiin toteutettavaksi jatkuvan tilannearvion toimintatapa, jonka avulla silmukoidaan organisaation käyttäytymistieto takaisin tietojohtamisen strategiaprosessiin. The study focuses to the adoption of new technology in the organization of a large Finnish listed company, where use of Enterprise 2.0 technology was planned to be a solution for enhancing cooperation and sharing information. The aim of the study was to identify which factors influence the adoption of the technology and to identify how age, gender, and knowledge management strategy influenced the adoption of the technology in the organization.
The work was carried out as both a quantitative and a qualitative study. The research strategy was based on a survey conducted for an organization and an interview with management. The theoretical framework used was the Technology Acceptance Model (TAM) and related theories, as well as knowledge-based theory. The concept of Enterprise 2.0 and its benefits were discussed as a technological research topic.
As a result of theory and empirical synthesis, the importance of knowledge management strategy to people’s attitudes and expectations in adopting new technology was identified. A key outcome of the work was a proposal to add a knowledge management strategy as a new element to the technology acceptance model. As a follow up, it was recommended to implement a continuous situation assessment approach, which is used to loop the organization’s behavioral information back into the knowledge management strategy process.
Työ toteutettiin sekä kvantitatiivisena, että kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusstrategia perustui organisaatiolle tehtyyn survey-tutkimukseen sekä johdon haastatteluun. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Teknologian hyväksymismallia (TAM) ja siihen liittyviä teorioita, sekä tietoperustaista teoriaa. Teknologisena tutkimuskohteena käsiteltiin Enterprise 2.0-konseptia ja sen tuomia hyötyjä.
Teorian ja empiriasynteesin tuloksena nousi tietojohtamisen strategian merkitys ihmisten asenteisiin ja odotuksiin uuden teknologian omaksumisessa. Keskeisenä työn tuloksena oli ehdotus tietojohtamisstrategian lisäämisestä uutena tekijänä teknologian hyväksymismalliin. Jatkotoimenpiteinä suositeltiin toteutettavaksi jatkuvan tilannearvion toimintatapa, jonka avulla silmukoidaan organisaation käyttäytymistieto takaisin tietojohtamisen strategiaprosessiin.
The work was carried out as both a quantitative and a qualitative study. The research strategy was based on a survey conducted for an organization and an interview with management. The theoretical framework used was the Technology Acceptance Model (TAM) and related theories, as well as knowledge-based theory. The concept of Enterprise 2.0 and its benefits were discussed as a technological research topic.
As a result of theory and empirical synthesis, the importance of knowledge management strategy to people’s attitudes and expectations in adopting new technology was identified. A key outcome of the work was a proposal to add a knowledge management strategy as a new element to the technology acceptance model. As a follow up, it was recommended to implement a continuous situation assessment approach, which is used to loop the organization’s behavioral information back into the knowledge management strategy process.