Kumppanien valinta rakennusyrityksen hankinnassa
Montonen, Milla (2020)
Kandidaatintutkielma
Montonen, Milla
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051838084
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051838084
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on täydentää kirjallisuudessa olevaa aukkoa strategisten pitkäaikaisten kumppanien valinnasta rakennusyrityksen hankinnassa. Tutkielmassa syvennytään tarkastelemaan kumppanien valintaprosessin vaiheita sekä potentiaalisten kumppanien arviointia. Tarkasteltava kumppanuussuhde on pääurakoitsijan ja toimittajan välinen suhde.
Tämä tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla pääurakoitsijana toimivan rakennusyrityksen neljää työntekijää. Haastateltavat edustivat yrityksen infraliiketoiminnan eri organisaatioita ja sen tasoja. Kumppanien valinta vaikuttaa kaikkien haastateltavien työhön.
Tutkielmasta ilmenee, että vaikka pitkäaikaista kumppanoitumista alalla ei juurikaan ole, kumppanoituminen on alalle otollista. Haasteina sille ovat hintakeskeisyys ja haluttomuus avoimeen tiedonjakoon. Tutkielmassa luodaan yrityksen sisäinen kahdeksanvaiheinen kumppanien valintaprosessi, joka täydentää kirjallisuudessa esitettyä yleistä prosessia huomioiden alan ominaispiirteet. Potentiaalista kumppaniyritystä tulisi arvioida niillä kriteereillä, jotka kumppanuudelta halutaan saavuttaa ja jotka ovat sille nimikkeelle tärkeitä. Kaikille nimikkeille sopivina arviointikriteereinä esitettiin yrityksen taloudellinen tila, samojen arvojen jakaminen, luotettavuus ja laatu. This Bachelor’s thesis aims to fill a gap in the literature of strategic long-term partner selection in the procurement of a construction company. The thesis assesses the steps of a partner selection process and the evaluation of potential partners. The partnership that is going to be reviewed is between the main contractor and supplier or subcontractor.
This thesis was conducted as qualitative research, and the research material was gathered by interviewing four employees of a construction company that works as a main contractor in construction projects. The interviewees were from different organizations and organization levels of the company’s infrastructure construction business.
As a result, it was thought that the industry is suitable for partnering even though it is not currently really utilized. The challenges for partnering in the industry are price centricity and unwillingness to share information. The thesis introduces an eight-step process for partner selection that extends a process in the literature and takes into account features of the industry. A potential partner should be evaluated by criteria that are based on what is being wanted to achieve and what is important for that item. Four universal criteria are being formed, them being: financial state of the company, corresponding values, trustworthiness and quality.
Tämä tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla pääurakoitsijana toimivan rakennusyrityksen neljää työntekijää. Haastateltavat edustivat yrityksen infraliiketoiminnan eri organisaatioita ja sen tasoja. Kumppanien valinta vaikuttaa kaikkien haastateltavien työhön.
Tutkielmasta ilmenee, että vaikka pitkäaikaista kumppanoitumista alalla ei juurikaan ole, kumppanoituminen on alalle otollista. Haasteina sille ovat hintakeskeisyys ja haluttomuus avoimeen tiedonjakoon. Tutkielmassa luodaan yrityksen sisäinen kahdeksanvaiheinen kumppanien valintaprosessi, joka täydentää kirjallisuudessa esitettyä yleistä prosessia huomioiden alan ominaispiirteet. Potentiaalista kumppaniyritystä tulisi arvioida niillä kriteereillä, jotka kumppanuudelta halutaan saavuttaa ja jotka ovat sille nimikkeelle tärkeitä. Kaikille nimikkeille sopivina arviointikriteereinä esitettiin yrityksen taloudellinen tila, samojen arvojen jakaminen, luotettavuus ja laatu.
This thesis was conducted as qualitative research, and the research material was gathered by interviewing four employees of a construction company that works as a main contractor in construction projects. The interviewees were from different organizations and organization levels of the company’s infrastructure construction business.
As a result, it was thought that the industry is suitable for partnering even though it is not currently really utilized. The challenges for partnering in the industry are price centricity and unwillingness to share information. The thesis introduces an eight-step process for partner selection that extends a process in the literature and takes into account features of the industry. A potential partner should be evaluated by criteria that are based on what is being wanted to achieve and what is important for that item. Four universal criteria are being formed, them being: financial state of the company, corresponding values, trustworthiness and quality.