Managing purchasing performance and actions through supply chain : case Neles Finland
Juuti, Johanna (2020)
Pro gradu -tutkielma
Juuti, Johanna
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052038538
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052038538
Tiivistelmä
The aim of this thesis was to develop suitable KPIs for a manufacturing company’s purchasing process and model the purchasing process in the case company. In this study, it was examined which are the different strategical areas affecting purchasing performance and how the members of the purchasing department perceived the importance of these in the case company’s daily management. In addition, the actions that are important to measure in the purchasing process were identified.
Through research and modelling of the purchasing process it was found out that the main phases in the case company’s purchasing process are enrichment, purchasing, expediting and follow-up and evaluation, and the strategic areas affecting purchasing performance are delivery/time, quality, supplier flexibility and costs. The selected KPIs are related to these different phases in the purchasing process and the strategic areas. Tutkimuksen päätavoitteena oli kehittää sopivat suorituskyvyn mittarit teollisuusyrityksen hankintaprosessille sekä mallintaa prosessikaavio hankintaprosessista kyseisessä yrityksessä. Tukimuksessa selvitettiin, mitkä ovat osto-organisaation strategiset osa-alueet suorituskyvyn kannalta ja kuinka osto-organisaation jäsenet arvioivat näiden tärkeyttä tutkimuksen case yrityksen päivittäisjohtamisessa. Lisäksi selvitettiin, mitä toimia on tärkeä mitata ostoprosessissa.
Tutkielman ja hankintaprosessin mallinnuksen kautta kävi ilmi, että päävaiheet case yrityksen ostoprosessissa ovat rikastusvaihe, ostovaihe, tilausten seuraaminen sekä jälkiarviointi, ja oston suorituskykyyn vaikuttavat strategiset osa-alueet ovat toimitus/aika, laatu, toimittajan joustavuus ja kustannukset. Valitut suorituskyvyn mittarit liittyvät ostoprosessin näihin vaiheisiin sekä näihin osa-alueisiin.
Through research and modelling of the purchasing process it was found out that the main phases in the case company’s purchasing process are enrichment, purchasing, expediting and follow-up and evaluation, and the strategic areas affecting purchasing performance are delivery/time, quality, supplier flexibility and costs. The selected KPIs are related to these different phases in the purchasing process and the strategic areas.
Tutkielman ja hankintaprosessin mallinnuksen kautta kävi ilmi, että päävaiheet case yrityksen ostoprosessissa ovat rikastusvaihe, ostovaihe, tilausten seuraaminen sekä jälkiarviointi, ja oston suorituskykyyn vaikuttavat strategiset osa-alueet ovat toimitus/aika, laatu, toimittajan joustavuus ja kustannukset. Valitut suorituskyvyn mittarit liittyvät ostoprosessin näihin vaiheisiin sekä näihin osa-alueisiin.