Value creation potential in the redesign of a distribution network
Kumpu, Nita (2020)
Pro gradu -tutkielma
Kumpu, Nita
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052238664
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052238664
Tiivistelmä
The purpose of this thesis is to research the value creation potential of redesigning a distribution network. The thesis aims to understand the value creation in international networks focusing on a manufacturer point of view which is a less researched topic in the supply chain management literature. The research for this thesis was conducted in a case company operating in the medical device industry. The research methodology combines a participatory action research and a case study. Data for the research was collected by utilizing the practices of participatory action research and with semi-structured interviews.
The findings of the research propose that by redesigning the way distribution is executed, companies can increase efficiency, respond to customer needs more adequately and utilize existing resources more effectively. The research suggests the use of cross-functional teams, product- and customer group segmentation and core competence- focused distribution strategy as tools to increase the value creation capabilities of a distribution network design. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia jakeluverkoston uudelleenjärjestelyn arvopotentiaalia. Tutkielma pyrkii ymmärtämään arvonluontia kansanvälisissä verkostoissa keskittyen valmistajan näkökulmaan, joka on kirjallisuudessa vähemmälle huomiolle jäänyt näkökulma. Tutkimus toteutettiin laboratorianalytiikan valmistamiseen keskittyvässä yrityksessä. Tutkielman tutkimusasetelma yhdisti toimintatutkimusta sekä tapaustutkimusta. Dataa kerättiin tutkielmassa hyödyntäen toimintatutkimuksen työkaluja sekä puolistrukturoituja haastatteluja.
Tutkimuksen tulokset ehdottavat, että uudelleenjärjestelmällä tapaa, jolla jakelua toteutetaan vientiyrityksissä, pystytään tehostamaan toimitusketjun toimintaa, vastaamaan asiakastarpeeseen paremmin ja käyttämään olemassa olevia resursseja tehokkaammin. Tutkielma ehdottaa poikkitoiminnallisten tiimien käytön lisäämistä, tuote- sekä asiakasryhmiin perustuvaa segmentointia ja ydinkyvykkyyksiin tähtäävän jakelustrategian käyttöä yrityksissä, jotka pyrkivät lisäämään jakeluverkoston arvonluontikykyä
The findings of the research propose that by redesigning the way distribution is executed, companies can increase efficiency, respond to customer needs more adequately and utilize existing resources more effectively. The research suggests the use of cross-functional teams, product- and customer group segmentation and core competence- focused distribution strategy as tools to increase the value creation capabilities of a distribution network design.
Tutkimuksen tulokset ehdottavat, että uudelleenjärjestelmällä tapaa, jolla jakelua toteutetaan vientiyrityksissä, pystytään tehostamaan toimitusketjun toimintaa, vastaamaan asiakastarpeeseen paremmin ja käyttämään olemassa olevia resursseja tehokkaammin. Tutkielma ehdottaa poikkitoiminnallisten tiimien käytön lisäämistä, tuote- sekä asiakasryhmiin perustuvaa segmentointia ja ydinkyvykkyyksiin tähtäävän jakelustrategian käyttöä yrityksissä, jotka pyrkivät lisäämään jakeluverkoston arvonluontikykyä