STEPE-analyysi sähkömoottoripyörien ja -skoottereiden yleistymiseen vaikuttavista näkökulmista
Pohjolainen, Heikki (2020)
Kandidaatintyö
Pohjolainen, Heikki
2020
School of Energy Systems, Konetekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052238729
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052238729
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön työn tavoitteena on tutkia sähkömoottoripyörien ja -skoottereiden yleistymiseen vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnallisesta, teknisestä, taloudellisesta, poliittisesta ja ympäritöllisestä näkökulmasta. Tämä tehdään käyttäen hyväksi STEPE-analyysia, joka koostetaan edellä mainituista viidestä osa-alueesta tehtyjen tutkimusten pohjalta.
Analyysissa selvisi, että tavalliset ihmiset ovat pääsääntöisesti myötämielisiä sähköajoneuvoja kohtaan, joskin heillä on tiettyjä huolia ja ennakkokäsityksiä niistä. Suurimmat tekniset haasteet liittyvät akkuun, jonka pitäisi olla toisaalta kevyt mutta myös korkea energiatiheydeltään. Lisäksi ajoneuvon massa tulisi pitää mahdollisimman matalana ja voimansiirto hyötysuhteeltaan parhaana mahdollisena, jotta energiahäviöt olisivat mahdollisimman pienet. Taloudellisesta näkökulmasta sähköajoneuvot ovat edullisia käyttää mutta kalliita hankkia. Valmitajille sähköajoneuvot aiheuttavat lähinnä teknisiä haasteita, ongelmia akkujen raakaaineiden hankinnassa sekä pohdittavaa sähköajoneuvojen ympärille rakentuvien palveluiden mietinnässä. Kansainvälisesti ympäristöystävällisempiin liikkumismuotoihin on halua siirtyä ja tätä tuetaan eri maissa vaihtelevasti, avokätisesti tai varautuneesti. Ympäristön kannalta akkujen raaka-aineiden tuottaminen aiheuttaa haasteita mutta koko elinkaarta ajatellen eri elinkaaren vaiheissa ja erityisesti käytön aikana käytetty sähkö oli merkittävin päästöjen lähde.
Kaikkiaan kaikki viisi analyysin osa-aluetta tukivat sähkömoottoripyörien ja -skoottereiden yleistymistä. Lisäksi niillä on sähköautoihin verrattuna tiettyjä etuja, kuten pienempi koko ja korkeampi energiatehokkuus matalemman massan ansiosta. The goal of this bachelor’s thesis is to study the phenomena affecting the spread of electric motorcycles and scooters from the perspectives of society, technology, economy, politics and environment. This is accomplished by doing a STEPE analysis, which is compiled based on previous research done on the aforementioned five categories.
In the analysis it was found out that regular people have a mostly positive view on electric vehicles, but they also have some concerns and preconceptions about them. The biggest technical challenges were related to the battery, which has to be light but also have a high energy density. In addition, the vehicles mass should be as low as possible and the drivetrain as efficient as possible to minimize the energy losses. From an economical perspective, operating an electric vehicle is affordable but the initial cost is high. For manufacturers electric vehicles mostly cause technical challenges, problems related to the acquisition of the battery’s raw materials and brain work concerning the services built around electric vehicles. Internationally there is desire to move towards more environmentally friendly modes of transport and on a national level this is supported to a varying degree, either liberally or restrainedly. From an environmental perspective the production of the batteries’ raw materials poses some challenges but during the whole life cycle and especially during the usage phase the consumed electricity and how it’s produced has the greatest impact on the environment.
All of the five segments of the analysis support the spread of electric motorcycles and scooters. In addition, they have some key advantages compared to electric cars, such as smaller physical size and better efficiency due to lower mass.
Analyysissa selvisi, että tavalliset ihmiset ovat pääsääntöisesti myötämielisiä sähköajoneuvoja kohtaan, joskin heillä on tiettyjä huolia ja ennakkokäsityksiä niistä. Suurimmat tekniset haasteet liittyvät akkuun, jonka pitäisi olla toisaalta kevyt mutta myös korkea energiatiheydeltään. Lisäksi ajoneuvon massa tulisi pitää mahdollisimman matalana ja voimansiirto hyötysuhteeltaan parhaana mahdollisena, jotta energiahäviöt olisivat mahdollisimman pienet. Taloudellisesta näkökulmasta sähköajoneuvot ovat edullisia käyttää mutta kalliita hankkia. Valmitajille sähköajoneuvot aiheuttavat lähinnä teknisiä haasteita, ongelmia akkujen raakaaineiden hankinnassa sekä pohdittavaa sähköajoneuvojen ympärille rakentuvien palveluiden mietinnässä. Kansainvälisesti ympäristöystävällisempiin liikkumismuotoihin on halua siirtyä ja tätä tuetaan eri maissa vaihtelevasti, avokätisesti tai varautuneesti. Ympäristön kannalta akkujen raaka-aineiden tuottaminen aiheuttaa haasteita mutta koko elinkaarta ajatellen eri elinkaaren vaiheissa ja erityisesti käytön aikana käytetty sähkö oli merkittävin päästöjen lähde.
Kaikkiaan kaikki viisi analyysin osa-aluetta tukivat sähkömoottoripyörien ja -skoottereiden yleistymistä. Lisäksi niillä on sähköautoihin verrattuna tiettyjä etuja, kuten pienempi koko ja korkeampi energiatehokkuus matalemman massan ansiosta.
In the analysis it was found out that regular people have a mostly positive view on electric vehicles, but they also have some concerns and preconceptions about them. The biggest technical challenges were related to the battery, which has to be light but also have a high energy density. In addition, the vehicles mass should be as low as possible and the drivetrain as efficient as possible to minimize the energy losses. From an economical perspective, operating an electric vehicle is affordable but the initial cost is high. For manufacturers electric vehicles mostly cause technical challenges, problems related to the acquisition of the battery’s raw materials and brain work concerning the services built around electric vehicles. Internationally there is desire to move towards more environmentally friendly modes of transport and on a national level this is supported to a varying degree, either liberally or restrainedly. From an environmental perspective the production of the batteries’ raw materials poses some challenges but during the whole life cycle and especially during the usage phase the consumed electricity and how it’s produced has the greatest impact on the environment.
All of the five segments of the analysis support the spread of electric motorcycles and scooters. In addition, they have some key advantages compared to electric cars, such as smaller physical size and better efficiency due to lower mass.