Mergers and acquisitions : their motives and pitfalls
Arminen, Kalle (2020)
Kandidaatintyö
Arminen, Kalle
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052238741
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052238741
Tiivistelmä
Firms do commit to mergers and acquisitions for a variety of reasons: However, realizing potential benefits will prove challenging in many cases, weakening the potential added value of the acquisition or merger.
The aim of this bachelor's thesis is to study the motives of acquisitions and, frequently encountered problem related to them. Objective is to try to find dependencies and form a frame of reference between them. The work has been done entirely as a literature review.
Motives behind M&As can occur as diverse and complex entireties. Most firms seek to streamline their operations, increase their resources or market reach or seek for other benefits, often referred to as synergies.
Most chains of events that eventually harm the added value in M&As start at very early phases of the transactions. They usually occur in the form of misjudgments in planning processes their effects are usually fortified by several other factors throughout the long process.
The complex and case-by-case nature of acquisitions makes it difficult to categorize them and hamper the general use and cross-utilization of the findings and customs between discrete cases Yrityksen tekevät yhdistymisiä ja muita yritysjärjestelyjä useista syistä. Potentiaalisten hyötyjen realisointi osoittautuu kuitenkin useissa tapauksissa haastavaksi, jolloin yrityskaupan tai yhdistymisen luoma potentiaalinen lisäarvo heikkenee.
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on tutkia yrityskauppojen motiiveja sekä niihin liittyviä ongelmakohtia, sekä yrittää määrittää tavanomaisuuksia ja yhtenevyyksiä edellä mainittujen välille. Työ on tehty täysin kirjallisuustutkimuksena.
Yrityskauppojen motiivit voivat esiintyä moninaisina, laajoina kokonaisuuksina. Useimmiten yrityskaupoilla tavoitellaan yrityksen kasvua, kasvun tuomia mittakaavaetuja, toimintojen suoraviivaistamista tai molemminpuolisia kumulatiivisia etuja, synergioita.
Useimmat yrityskauppojen lisäarvoa heikentävät tapahtumaketjut alkavat jo suunnitteluvaiheessa erilaisina virhearviointeina ja niiden vaikutukset usein vahvistuvat prosessin edetessä useista muista eri syistä.
Yrityskauppojen monimutkainen ja tapauskohtainen luonto kuitenkin vaikeuttaa niiden kategorisointia ja niiden välisten tavanmukaisuuksien yleistä käyttöä ja ristikkäistä hyödyntämistä.
The aim of this bachelor's thesis is to study the motives of acquisitions and, frequently encountered problem related to them. Objective is to try to find dependencies and form a frame of reference between them. The work has been done entirely as a literature review.
Motives behind M&As can occur as diverse and complex entireties. Most firms seek to streamline their operations, increase their resources or market reach or seek for other benefits, often referred to as synergies.
Most chains of events that eventually harm the added value in M&As start at very early phases of the transactions. They usually occur in the form of misjudgments in planning processes their effects are usually fortified by several other factors throughout the long process.
The complex and case-by-case nature of acquisitions makes it difficult to categorize them and hamper the general use and cross-utilization of the findings and customs between discrete cases
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on tutkia yrityskauppojen motiiveja sekä niihin liittyviä ongelmakohtia, sekä yrittää määrittää tavanomaisuuksia ja yhtenevyyksiä edellä mainittujen välille. Työ on tehty täysin kirjallisuustutkimuksena.
Yrityskauppojen motiivit voivat esiintyä moninaisina, laajoina kokonaisuuksina. Useimmiten yrityskaupoilla tavoitellaan yrityksen kasvua, kasvun tuomia mittakaavaetuja, toimintojen suoraviivaistamista tai molemminpuolisia kumulatiivisia etuja, synergioita.
Useimmat yrityskauppojen lisäarvoa heikentävät tapahtumaketjut alkavat jo suunnitteluvaiheessa erilaisina virhearviointeina ja niiden vaikutukset usein vahvistuvat prosessin edetessä useista muista eri syistä.
Yrityskauppojen monimutkainen ja tapauskohtainen luonto kuitenkin vaikeuttaa niiden kategorisointia ja niiden välisten tavanmukaisuuksien yleistä käyttöä ja ristikkäistä hyödyntämistä.