Teollisen palveluliiketoiminnan elinkaari : case kunnossapito
Turunen, Miro (2020)
Kandidaatintyö
Turunen, Miro
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052538977
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052538977
Tiivistelmä
Palveluliiketoiminnan merkitys teollisuudessa on kasvanut merkittävästi. Nykypäivänä pelkän ydintuotteen myyminen ei takaa kilpailuetua vaan siihen täytyy myös liittää palveluita menestyäkseen markkinoilla. Elinkaariajattelu on lisääntynyt voimakkaasti, mutta keskittyy usein vain tuotteiden ympärille.
Työn tavoitteena on selvittää ja kuvata, kuinka palveluliiketoiminnan elinkaaren vaiheet poikkeavat tuotteen elinkaaresta. Tarkoituksena on samalla esittää esimerkkejä yritysten tekemistä palveluliiketoimintasopimuksista ja niiden erilaisuuksista. Työ toteutetaan kirjallisuuskatsauksena perustuen palveluliiketoimintaan, elinkaaren vaiheisiin ja elinkaarikustannuslaskentaan.
Tuloksena huomattiin, että palvelujen elinkaaren pituus on useimmiten pidempi, kuin tuotteen elinkaaren. Samalla hahmotettiin, että palvelun elinkaaren vaiheet koostuvat sopimuksista toistensa perään. Suurin osa tuotteen sekä palvelun elinkaaren vaiheen kustannuksista syntyy niiden suunnitteluvaiheessa. Pidempien palvelusopimusten tekemisestä on hyötyä palvelun tarjoajalle ja asiakkaalle.
Työn tavoitteena on selvittää ja kuvata, kuinka palveluliiketoiminnan elinkaaren vaiheet poikkeavat tuotteen elinkaaresta. Tarkoituksena on samalla esittää esimerkkejä yritysten tekemistä palveluliiketoimintasopimuksista ja niiden erilaisuuksista. Työ toteutetaan kirjallisuuskatsauksena perustuen palveluliiketoimintaan, elinkaaren vaiheisiin ja elinkaarikustannuslaskentaan.
Tuloksena huomattiin, että palvelujen elinkaaren pituus on useimmiten pidempi, kuin tuotteen elinkaaren. Samalla hahmotettiin, että palvelun elinkaaren vaiheet koostuvat sopimuksista toistensa perään. Suurin osa tuotteen sekä palvelun elinkaaren vaiheen kustannuksista syntyy niiden suunnitteluvaiheessa. Pidempien palvelusopimusten tekemisestä on hyötyä palvelun tarjoajalle ja asiakkaalle.