Valuation methods and value drivers for SaaS startups
Kivirinta, Riku Robert (2020)
Pro gradu -tutkielma
Kivirinta, Riku Robert
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052538991
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052538991
Tiivistelmä
In recent years, the software industry has seen a big change regarding the business models used in the industry. Software as a service (SaaS) model has become the most used business model for existing and new startup companies. This business model has several advantages when compared to other models. The biggest one being the predictability of the revenues. In this research we are focusing on the valuation of these SaaS startups and the value drivers which investors are looking for. The research method we chose was literature review and case study. From the earlier academic literature we can see that these topics are relatively poorly studied. This is due to the fact that both startup companies and venture capital investors are private parties, who do not wish to share their data or knowledge to the public. Our findings in this research reveal that the multiple method is the most popular method for valuing a SaaS startup. Discounted cash flow methods, which is generally a very popular method, was not often used and it proved to be unreliable for companies who have high growth rates. Regarding the value drivers, metrics and especially growth rate is the thing that investors are looking for. Viime vuosien aikana ohjelmistoalalla on nähty iso muutos alalla käytettäviin liiketoimintamalleihin liittyen. Ohjelmisto palveluna (SaaS) -malli on noussut suosituimmaksi vaihtoehdoksi sekä vanhoille yrityksille että uusille toimijoille. Tässä liiketoimintamallissa on monia etuja muihin malleihin verrattuna. Merkittävin ero on liikevaihdon ennustettavuus. Tämä tutkimus keskittyy näiden ohjelmisto palveluna -startup-yritysten arvonmääritykseen sekä arvotekijöihin, joita sijoittajat etsivät. Tutkimusmenetelminä käytettiin kirjallisuuskatsausta sekä tapaustutkimusta. Aiemman akateemisen tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että näitä aiheita ei ole tutkittu paljon. Tämä johtuu siitä, että sekä startup-yritykset että niihin sijoittavat pääomasijoittajat ovat yksityisiä tahoja, jotka eivät halua jakaa dataansa ja osaamistaan julkisesti. Tutkimustulokset osoittavat, että kerroinmenetelmä on suosituin tapa määrittää ohjelmisto palveluna -startup-yrityksen arvo. Diskontattu kassavirta -menetelmä, joka on yleisesti hyvin suosittu menetelmä, ei ollut sopiva eikä suosittu menetelmä tässä tapauksessa. Tämä osoittautui epäluotettavaksi yrityksille, jotka kasvavat nopeasti. Arvotekijöistä metriikka ja etenkin kasvuvauhti osoittautuivat tärkeimmiksi tekijöiksi, joita sijoittajat arvostavat.