Yrityksen digitaalisen maturiteetin kehitys paperikoneen kunnossapidossa
Putsela, Justus (2020)
Diplomityö
Putsela, Justus
2020
School of Energy Systems, Sähkötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020060240151
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020060240151
Tiivistelmä
Uusi digitaalinen teollisuuden aikakausi on tuloillaan ja yritykset kamppailevat teknologian kanssa kustannuksia vastaan. Aikakausi tuo mukanaan suuria haasteita digitaaliselle kehitykselle, missä kustannukset ovat keskipisteenä. Erityisesti digitaalisen maturiteetin määrityksellä voidaan asettaa yritykset tietylle lähtötasolle riippumatta niiden toimialasta. Maturiteettitason noston tarkoituksena on kehittää yrityksen digitaalisia valmiuksia kohti tulevaisuuden teknologioita, sekä tehostaa jo olemassa olevia prosesseja. Samalla on mahdollistaa synnyttää kustannussäästöjä erilaisia pienilläkin investoinneilla digitaalisuuteen.
Tässä diplomityössä tutkitaan keinoja, jolla voidaan nostaa erilaisten yritysten digitaalista maturiteettia. Aluksi on tärkeää määritellä yritysten oma lähtötaso, mistä maturiteettia lähdetään nostamaan. Sen kehitys tarkoittaa jokaisen työntekijän ajattelutavan muutosta, sekä täysin uusien teknologioiden hyödyntämistä liiketoiminnassa. Companies are at the brink of new digital era and are having lots of challenges in their business. New era brings great challenges in the form of cost management. Especially determining the base level of digital maturity for companies excluding their branch of industry. Point of advancing the maturity level of corporations is that they are better prepared for the next generation technology and developing already existing processes. It is also possible to be more cost effective with little investments in the digitalization.
This master’s thesis examines ways to raise digital maturity of different companies. At first it is very important, that the base level of digital maturity is determined from where it can be improved. Improving the digital maturity means changing the ways of thinking and acquiring skills to use new technology in the business.
Tässä diplomityössä tutkitaan keinoja, jolla voidaan nostaa erilaisten yritysten digitaalista maturiteettia. Aluksi on tärkeää määritellä yritysten oma lähtötaso, mistä maturiteettia lähdetään nostamaan. Sen kehitys tarkoittaa jokaisen työntekijän ajattelutavan muutosta, sekä täysin uusien teknologioiden hyödyntämistä liiketoiminnassa.
This master’s thesis examines ways to raise digital maturity of different companies. At first it is very important, that the base level of digital maturity is determined from where it can be improved. Improving the digital maturity means changing the ways of thinking and acquiring skills to use new technology in the business.