The enticing employer : Examining the dimensions of employer brand equity and employer brand gaps in the Finnish IT sector
Huotari, Roope (2020)
Pro gradu -tutkielma
Huotari, Roope
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020060440760
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020060440760
Tiivistelmä
As economies increasingly rely on services to generate value, the demand for skilled labor has increased rapidly. The competition for employees is especially steep in the Finnish IT sector, which – despite increasing demand – sees fewer new graduates enter the workforce each year. To help attract and retain human capital, many companies have turned to employer branding as a source of differentiation and added value.
Building on signalling theory, information asymmetry and theories on branding and employer branding, this study explores the dimensions of employer brand equity as experienced by employees in the Finnish IT sector. Through qualitative analysis, we examine seven semi-structured interviews collected from one case company and assess the relationship between the expected employer brand and the experienced employer brand. The data collection was carried out from November 2019 through January 2020.
The findings indicate that employees within the Finnish IT sector prefer ‘softer’ values, such as communality and self-fulfillment over ‘harder’, economically minded or career-oriented values when evaluating between employers. Furthermore, based on the findings we suggest that where employers fail to meet the expectations of their employees, employee dissatisfaction can be mitigated through mutual trust and open communication. Muutos kohti palveluyhteiskuntaa on johtanut ankaraan kilpailuun osaavasta työvoimasta. Kilpailu on erityisen voimakasta suomalaisella IT-alalla, jolle kasvavasta kysynnästä huolimatta valmistuu vuosi vuodelta vähemmän uusia osaajia. Monet yritykset hakevatkin alati kiristyvään kilpailuun vipuvoimaa työnantajabrändäyksestä, jonka avulla pyritään houkuttelemaan uusia työntekijöitä sekä pitämään kiinni nykyisistä.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan suomalaisten IT-alalla työskentelevien työntekijöiden kokemaa työnantajabrändipääomaa signalointiteorian, epäsymmetrisen informaation sekä erinäisten brändäys- ja työnantajabrändäysviitekehysten kautta. Tutkielmassa analysoidaan marras–tammikuussa 2019–2020 yhdestä case-yrityksestä kerättyjä yksilöhaastatteluja laadullisen analyysin menetelmin ja arvioidaan suhdetta odotetun ja koetun työnantajabrändin välillä.
Tutkielman löydökset viittaavat siihen, että työntekijät suomalaisella IT-alalla arvostavat työnantajabrändissä pehmeitä arvoja, kuten yhteisöllisyyttä ja itsensä toteuttamista enemmän kuin kovia ura- tai talouskeskeisiä arvoja. Tutkielmassa esitetään myös, että työntekijän odotusten ja koetun todellisuuden ollessa epäsuhdassa, voidaan työntekijän tyytymättömyyttä lieventää avoimen kommunikaation ja keskinäisen luottamuksen avulla.
Building on signalling theory, information asymmetry and theories on branding and employer branding, this study explores the dimensions of employer brand equity as experienced by employees in the Finnish IT sector. Through qualitative analysis, we examine seven semi-structured interviews collected from one case company and assess the relationship between the expected employer brand and the experienced employer brand. The data collection was carried out from November 2019 through January 2020.
The findings indicate that employees within the Finnish IT sector prefer ‘softer’ values, such as communality and self-fulfillment over ‘harder’, economically minded or career-oriented values when evaluating between employers. Furthermore, based on the findings we suggest that where employers fail to meet the expectations of their employees, employee dissatisfaction can be mitigated through mutual trust and open communication.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan suomalaisten IT-alalla työskentelevien työntekijöiden kokemaa työnantajabrändipääomaa signalointiteorian, epäsymmetrisen informaation sekä erinäisten brändäys- ja työnantajabrändäysviitekehysten kautta. Tutkielmassa analysoidaan marras–tammikuussa 2019–2020 yhdestä case-yrityksestä kerättyjä yksilöhaastatteluja laadullisen analyysin menetelmin ja arvioidaan suhdetta odotetun ja koetun työnantajabrändin välillä.
Tutkielman löydökset viittaavat siihen, että työntekijät suomalaisella IT-alalla arvostavat työnantajabrändissä pehmeitä arvoja, kuten yhteisöllisyyttä ja itsensä toteuttamista enemmän kuin kovia ura- tai talouskeskeisiä arvoja. Tutkielmassa esitetään myös, että työntekijän odotusten ja koetun todellisuuden ollessa epäsuhdassa, voidaan työntekijän tyytymättömyyttä lieventää avoimen kommunikaation ja keskinäisen luottamuksen avulla.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Exploring the dimensions of an employer brand : examining the relationship between employee experience and external expectations
Heinonen, Taru (2023)The importance of employer branding in addressing the war for talent has been widely recognized, but research on the issue has remained limited, especially regarding the internal target audience of employer branding, current ... -
Magneettisairaalan työnantajakuvan merkitys lääkäri- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden näkökulmasta tarkasteltuna
Lankinen-Lipsanen, Anu (2010)Tämä tutkimus tarkastelee valmistumassa olevien lääkäri- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden näkemyksiä terveydenhuollon työnantajakuvaan ja sen vetovoimaisuuteen liittyen. Tarkastelun näkökulmina ovat strateginen henkilöstö ... -
The effect of the employer brand attractiveness on employee’s behavior in Russian hospitality industry
Strelkova, Mariia (2017)The aim of this research is to understand how the employer brand forms its attractiveness. More precisely, the research is focused on the influence of the employees’ perception of the employer brand on the employees’ ...