Asiakaskannattavuuslaskelma-käsitteen vertailua
Vartiainen, Teppo (2020)
Kandidaatintyö
Vartiainen, Teppo
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020060440764
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020060440764
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tarkoituksena on tutkia, miten asiakaskannattavuuslaskelma tarkoittavaa englanninkielistä käsitettä ”customer profitability calculation” käytetään kirjallisuudessa. Ensin työssä esitetään asiakaskannattavuuden ja asiakaskannattavuuslaskelma teoria kirjallisuuden avulla. Tämän jälkeen työssä suoritetaan artikkelikatsaus hakusanalla ”customer profitability calculation”, jonka tuloksena tuotetaan artikkelitaulukko, johon on koottu olennaisimpia tietoja kustakin kirjallisuuskatsauksessa läpikäydystä tieteellisestä artikkelista.
Työn tuloksena voidaan todeta, että ”customer profitability calculation” ei ole vakiinnuttanut paikkaansa käsitteenä, jolla asiakaslaskennan tutkijat kirjoittavat asiakaskannattavuuslaskelmasta. Artikkeleista nousi myös esille, että asiakaskannattavuuslaskennassa esiintyy haasteita, jotka liittyvät asiakaskannattavuuslaskennan vaatimaan työhön, osaamiseen ja resursseihin, laskentatiedon saatavuusongelmiin, luottamuksen puutteeseen laskentaa kohtaan, kustannusten kohdistamiseen sekä henkilöstön motivointiin.
Työn tuloksena voidaan todeta, että ”customer profitability calculation” ei ole vakiinnuttanut paikkaansa käsitteenä, jolla asiakaslaskennan tutkijat kirjoittavat asiakaskannattavuuslaskelmasta. Artikkeleista nousi myös esille, että asiakaskannattavuuslaskennassa esiintyy haasteita, jotka liittyvät asiakaskannattavuuslaskennan vaatimaan työhön, osaamiseen ja resursseihin, laskentatiedon saatavuusongelmiin, luottamuksen puutteeseen laskentaa kohtaan, kustannusten kohdistamiseen sekä henkilöstön motivointiin.