Kilpailija-analyysi osana strategista johdon laskentatoimea : tapaustutkimus suomalaisista yrityksistä
Pulkka, Roosa (2020)
Pro gradu -tutkielma
Pulkka, Roosa
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020060942369
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020060942369
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan kilpailija-analyysin hyödyntämistä strategisen johdon laskentatoimen menetelmänä suomalaisissa yrityksissä. Kilpailijoiden toiminnan ja toimialan tapahtumien tarkasteleminen on osa yritysten normaalia liiketoimintaa, mutta nykypäivän lisääntyneet haasteet yritysten kilpailukentissä ovat lisänneet tarvetta strategisten kilpailija-analyysien teolle. Tämän työn tavoitteena on tarjota käytännön tason informaatiota kilpailija-analyysien hyödyntämisestä suomalaisten yritysten kontekstissa. Työssä tutkitaan, millaisia kilpailija-analyysimenetelmiä yritykset käyttävät, mitä hyötyjä yrityksissä saadaan kilpailijoiden seuraamisesta, millaisia haasteita kohdataan sekä missä tilanteissa kerättyä kilpailijatietoa hyödynnetään.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena yhteistyössä kuuden suomalaisen yrityksen kanssa. Tutkimuksen kohteeksi valittiin yrityksiä eri toimialoilta ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että kilpailijaseuranta osallistaa yrityksissä monia henkilöitä ja toimintoa harjoitetaan melko systemaattisella tasolla. Kilpailija-analyyseista saatavaa informaatiota hyödynnetään yritysten strategisissa päätöksentekoprosesseissa ja kerätty tieto menee muun muassa yritysjohdon käyttöön. Erityisesti kilpailija-analyysien tulevaisuuden ennakointiin liittyviä ominaisuuksia pidetään tärkeinä ja niitä hyödynnetään yleisesti. Lisäksi toimialan kehitystä sekä siihen vaikuttavia trendejä seurataan ja pyritään olemaan kilpailijoita edellä esimerkiksi tuotekehityspäätösten osalta. Haasteita kilpailijaseurannassa aiheuttavat kilpailijatiedon lähteisiin liittyvät ongelmat, globalisaation myötä laajentunut toimikenttä, heikko tiedonkulku organisaation sisällä sekä vaikeudet monialaisten kilpailijoiden vertailussa. Kilpailuedun ohella yritykset saavat kilpailijaseurannasta monia välillisiä hyötyjä omaan liiketoimintaansa. Lisäksi teknologinen kehitys on mahdollistanut uusia toimintatapoja kilpailija-analyysien teossa ja teknologian nähdäänkin tehostavan yritysten kilpailijaseurantaa tulevaisuudessa. This Master’s Thesis examines the utilization of competitor analysis as a technique of strategic management accounting in Finnish companies. Observing the actions of competitors and the industry is a part of normal business of companies but increased challenges in competitive landscapes of companies have increased the need for strategic competitor analyses. The aim of this thesis is to provide practical information about the utilization of competitor analyses in the context of Finnish companies. This study examines what kind of competitor analysis practices companies exploit, what benefits companies get from monitoring their competitors, what kind of challenges they face and in which situations companies use the collected competitor information.
This study was carried out as qualitative case study in collaboration with six Finnish companies. The companies for the study were chosen from different industries and the research material was collected through semi-structured interviews. As a result of the study, it was found that competitor monitoring involves many people in the organizations and the activity is carried out on a quite systematic level. The information obtained from competitor analyses is utilized in strategic decision-making processes of companies and the information collected is used for example by company management. Especially the predictive features of competitor analyses are considered important and they are widely utilized. In addition, the development of the industry and the trends affecting it are followed and companies try to be one step ahead of their competitors for example in terms of product development decisions. Challenges in competitor monitoring are caused by problems related to sources of competitor information, the expanded competitive landscape due to globalization, weak flow of information within the company as well as difficulties in comparing conglomerates. In addition to competitive advantage, the companies receive many indirect benefits from competitor monitoring for their own business. Moreover, technological developments have enabled new ways of executing competitor analysis and technology is seen to enhance competitor monitoring in the future.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena yhteistyössä kuuden suomalaisen yrityksen kanssa. Tutkimuksen kohteeksi valittiin yrityksiä eri toimialoilta ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että kilpailijaseuranta osallistaa yrityksissä monia henkilöitä ja toimintoa harjoitetaan melko systemaattisella tasolla. Kilpailija-analyyseista saatavaa informaatiota hyödynnetään yritysten strategisissa päätöksentekoprosesseissa ja kerätty tieto menee muun muassa yritysjohdon käyttöön. Erityisesti kilpailija-analyysien tulevaisuuden ennakointiin liittyviä ominaisuuksia pidetään tärkeinä ja niitä hyödynnetään yleisesti. Lisäksi toimialan kehitystä sekä siihen vaikuttavia trendejä seurataan ja pyritään olemaan kilpailijoita edellä esimerkiksi tuotekehityspäätösten osalta. Haasteita kilpailijaseurannassa aiheuttavat kilpailijatiedon lähteisiin liittyvät ongelmat, globalisaation myötä laajentunut toimikenttä, heikko tiedonkulku organisaation sisällä sekä vaikeudet monialaisten kilpailijoiden vertailussa. Kilpailuedun ohella yritykset saavat kilpailijaseurannasta monia välillisiä hyötyjä omaan liiketoimintaansa. Lisäksi teknologinen kehitys on mahdollistanut uusia toimintatapoja kilpailija-analyysien teossa ja teknologian nähdäänkin tehostavan yritysten kilpailijaseurantaa tulevaisuudessa.
This study was carried out as qualitative case study in collaboration with six Finnish companies. The companies for the study were chosen from different industries and the research material was collected through semi-structured interviews. As a result of the study, it was found that competitor monitoring involves many people in the organizations and the activity is carried out on a quite systematic level. The information obtained from competitor analyses is utilized in strategic decision-making processes of companies and the information collected is used for example by company management. Especially the predictive features of competitor analyses are considered important and they are widely utilized. In addition, the development of the industry and the trends affecting it are followed and companies try to be one step ahead of their competitors for example in terms of product development decisions. Challenges in competitor monitoring are caused by problems related to sources of competitor information, the expanded competitive landscape due to globalization, weak flow of information within the company as well as difficulties in comparing conglomerates. In addition to competitive advantage, the companies receive many indirect benefits from competitor monitoring for their own business. Moreover, technological developments have enabled new ways of executing competitor analysis and technology is seen to enhance competitor monitoring in the future.