Suorituskykymittariston rakentaminen muovituoteteollisuuden tuotantoympäristöön
Laakso, Anna-Marja (2020)
Diplomityö
Laakso, Anna-Marja
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061142718
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061142718
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli rakentaa suorituskykymittaristo muovituoteteollisuuden tuotantoympäristöön. Tutkimuksessa keskityttiin vain tuotanto-organisaatioon ja esimerkiksi myyntiorganisaatio on rajattu tutkimuksen ulkopuolelle. Suorituskykymittariston rakentamisen lisäksi tutkimuksessa annettiin myös ohjeistus mittareiden käyttöön ja ylläpitoon.
Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena. Teoriaosuus koostuu suorituskyvyn mittaamiseen ja mittausjärjestelmiin liittyvästä teoriasta sekä suorituskyvystä tuotantoympäristöissä. Lähdeaineistona teoriaosuudessa on käytetty suorituskyvyn mittaamisesta kertovaa kirjallisuutta ja suorituskykyyn liittyviä tieteellisiä artikkeleita. Empiirisen osuuden aineisto on kvalitatiivista ja on kerätty tapaustutkimuksen kohteena olevan yrityksen toimihenkilöiden teemahaastatteluissa.
Case-yritykselle rakennetun suorituskykymittariston pääkäyttötarkoitus on toiminnan kehittäminen. Tutkimuksessa rakennettu suorituskykymittaristo muodostuu neljästä näkökulmasta: talous, asiakas, prosessi ja henkilöstö. Useamman näkökulman valinta mittaristoon koettiin antavan kokonaisvaltaisempaa kuvaa suorituskyvystä. Mittareiden valinnassa on pyritty huomioimaan hyvältä mittarilta vaaditut ominaisuudet. Suorituskykymittariston tehokkaan käytön edellytyksenä nähtiin mittaamisen sisällyttäminen johtamiskäytäntöihin. The main objective of this study was design a performance measurement system for production environment of plastic industry. The study focused only on the production organization and, for example, the sales organization is excluded from the study scope. In addition to design the performance measurement system the study also provided guidance on the use and update of the measures.
The study was carried out as case study. Theoretical part consists of theory of the performance measurement and performance measurement systems and also performance in the production environments. The literature of performance measurement and performance related scientific articles have been used as reference material in the theoretical part. The literature for empirical part is qualitative and it was collected in the theme interviews with white collars of the case company.
The main purpose of the designed performance measurement system is improve operations. The performance measurement system designed in the study consist of four perspectives: finance, customer, process and personnel. Several perspectives for the measurement system was felt to give a more holistic picture of the performance. In selecting the measures, efforts have been made to take into account the characteristics required of a measure. Including measurement system into management practices was seen necessary for the effective use of performance measurement system.
Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena. Teoriaosuus koostuu suorituskyvyn mittaamiseen ja mittausjärjestelmiin liittyvästä teoriasta sekä suorituskyvystä tuotantoympäristöissä. Lähdeaineistona teoriaosuudessa on käytetty suorituskyvyn mittaamisesta kertovaa kirjallisuutta ja suorituskykyyn liittyviä tieteellisiä artikkeleita. Empiirisen osuuden aineisto on kvalitatiivista ja on kerätty tapaustutkimuksen kohteena olevan yrityksen toimihenkilöiden teemahaastatteluissa.
Case-yritykselle rakennetun suorituskykymittariston pääkäyttötarkoitus on toiminnan kehittäminen. Tutkimuksessa rakennettu suorituskykymittaristo muodostuu neljästä näkökulmasta: talous, asiakas, prosessi ja henkilöstö. Useamman näkökulman valinta mittaristoon koettiin antavan kokonaisvaltaisempaa kuvaa suorituskyvystä. Mittareiden valinnassa on pyritty huomioimaan hyvältä mittarilta vaaditut ominaisuudet. Suorituskykymittariston tehokkaan käytön edellytyksenä nähtiin mittaamisen sisällyttäminen johtamiskäytäntöihin.
The study was carried out as case study. Theoretical part consists of theory of the performance measurement and performance measurement systems and also performance in the production environments. The literature of performance measurement and performance related scientific articles have been used as reference material in the theoretical part. The literature for empirical part is qualitative and it was collected in the theme interviews with white collars of the case company.
The main purpose of the designed performance measurement system is improve operations. The performance measurement system designed in the study consist of four perspectives: finance, customer, process and personnel. Several perspectives for the measurement system was felt to give a more holistic picture of the performance. In selecting the measures, efforts have been made to take into account the characteristics required of a measure. Including measurement system into management practices was seen necessary for the effective use of performance measurement system.